Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Friday, December 25, 2009

Universiti Kehidupanku..

Bismillahirahmanirahim
Lusa ana akan berangkat balik ke kampus pengajian.Rasa sedih untuk meninggalkan rumah dan dalam masa yang sama rasa berdebar untuk memulakan pengajian. Ini adalah semester terakhir untuk ana. Moga ana diberikan kekuatan. Apabila mengenangkan kehidupan universiti yang bakal berakhir, ana menyoroti kehidupan ana semasa bergelar pelajar universiti. Terasa hiba dihati ini. Terlalu banyak pahit, masin, asam, garam dan perencah yang berlaku dalam diri ana. Perubahan demi perubahan berlaku pada diri ana. MasyaALAH, begitu ALLAH mentarbiyah hambaNYA.. segala yang berlaku pasti hikmahnya



Tahun Pertama

Tahun pertama adalah tahun kebudak budakan. Lucu sekali bila difikirkan. Masa ini ana baru nak berjinak jinak bergaya. Apalagi masa orientasi wajib pakai tudung. Inilah yang paling ana tak suka. Nauzubillah min zalik. Ana bertudung hanya pergi kelas, lepas tu luar kelas buka. Malah sampai suatu ketika pun ana dah tak mahu bertudung ke kelas. Tahun pertama juga dipenuhi dengan penyakit cintan cintun. Lucu juga kalau diingatkan. Masa inilah gila betul beli baju, nak pakai cheong sam lah, beli beg, beli kasut .. Bila terkenangkan kembali.. lucu. memang minah gila bergaya!! Masa ini juga dapat pengalaman tinggal rumah sewa. Kami tak dapat hostel. Tinggal dirumah sewa memang mencabar. Perlukan kesabaran dan perancangan.. satu pengalaman yang menyeronokkan

Tahun Kedua

Tahun kedua bermula lah era CHEERLEADER!! Tentu antuna sekalian terkejut yang ana merupakan cheerleader captain kat kolej. Terkinja sana, terkinja sini. Teriak sana, teriak sini. Habis semua kawan kawan ana, ana paksa masuk cheers. Poco poco adalah tarian rasmi kami. Rasa lawak pula bila ingat kembali. Lepas cheers pula, sibuk menari. Menari tradisional lah. Dan paling lawak menari tarian hindi. Ana dan tarian sememangnya tidak dapat dipisahkan. Dancing is my life! Lepas tu yang paling lucu ialah Ana selalu berangan hendak ikut ratu cantik. Nak jadi paling cantik. Nauzubillah min zalik. Betapa ana tertipu dengan tipu daya dunia. Surau adalah tempat yang paling jarang pergi dan paling takut pergi. Segan pun ada. Pakaian belum cerita lagi. Sesungguhnya masa yang penuh kejahilan bila diimbas kembali.. tahun yang paling sia sia dalam hidupku

Tahun Ketiga

INI adalah tahun yang getir buat ana. Di sinilah ana belajar hidup berorganisasi dan hidup bukan khayalan. Ana terpilih untuk menjadi naib presiden sebuah organisasi. Dalam masa yang sama, ana terpaksa berpisah dengan kawan kawan rapat yang menjadi housemate ana. Ana terpaksa tinggal berasingan. Betapa ana rasa disinilah cabaran. Apabila sahabat baik kita tidak ada disisi. Terlalu banyak cabaran dalam mengepalai sebuah organisasi. Malah ana lihat, apa yang ana inginkan dalam hidup Kenapa ana sentiasa tidak tenang dan berpuas hati. Ana lihat banyak bencana, malapetaka dan kematian berlaku. Malah ada antara sahabat sahabat yang mendapat penyakit yang tidak dijangka. Disitulah hati ana terdetik tentang hidup bertuhan. Betapa ana selama ini mengabaikan rasa bertuhan. Ana sembahyang pun tidak faham erti sebenarnya. Tidak mendalami sebenarnya. Malah di tahun ketiga ini ana ditemukan dengan insan insan yang membuka mata ana. Seperti ana katakan bahawa selama ini ana takut dengan tudung labuh, jubah. Ana rasa bertudung tidak akan menampakkan seorang wanita itu cantik. Alhamdulillah, ada seorang junior yang baru masuk pada tahun ini, dan dia sangat istiqomah berjubah dan bertudung labuh. SubhanALLAH. Dialah orang yang paling cantik pada pandangan mata ana. Pertama kali ana lihat dia, ana tertarik dengan cara pemakaiannya sehingga ana berazam untuk berpakaian seperti dia. Selain itu, ana suka mendengar kawan kawan ana yang baca quran. Masa itu ana tak pandai baca, alhamdulillah, ALLAH gerakkan hati ana untuk minta ajar dengan seorang sahabat dan sekarang dialah akhwatku dan cermin ajaibku yang sangat ku kasihi. Dia sanggup datang malam malam untuk ajar ana baca QURAN. padahal dia tidak tinggal dihostel. Beliau sanggup meredah laut malam dengan menaiki motor untuk mengajar ana baca Quran. Dan sesungguhnya bila kita dekat dengan ALquran, kita dekat dengan ALLAH. Malah ana merasakan ada sesuatu yang memanggil ana untuk pergi ke surau setiap hari. Bukan bertujuan untuk riak tetapi untuk berkongsi kebesaran ALLAH. Ana adalah muka paling jarang untuk pergi surau tetapi digerakkan hati untuk datang tiap hari. Ana rasa keruan kalau ana tak pegi. Malah penerimaan adik adik di surau juga turut membuka hati ana. Mereka tidak melayan ana berbeza. Itu salah satu faktor ana mula mencintai ISLAM. Selain itu, Allah mengerakkan hati untuk membaca isi makna AL quran dan itulah datangnya kepahaman untuk mengubah imej. Masa nak ubah imej pun susah hati sebab ana ini jenis yang suka melaram. Takut tak ada baju, Huhu.. haha.. lucukan. Tapi alhamdulillah.. ALLAH bagi hidayah dan taufiq. Berubah imej pada tahun ketiga ini ...

Tahun Keempat


Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. hanya itu mampu diucapkan dari lidahku. Ana merasakan telah menemui apa yang dicari. Ana suka berkongsi pengalaman ini kerana sesungguhnya maghfirah ALLAH itu terlalu luas untuk hamba hambaNYA dan betapa lembutnya hati manusia. Doakan ana terus istiqomah. Tetapi kadang kadang rasa tercabar juga.

"Akak tak rasa akak drastik sangat pakai tudung labuh?"

"Tak drastik ke pakai jubah selalu?"

" Baru je pakai tudung, janganlah terus pakai tudung labuh'"

Ini adalah pernyataan lazim yang ana dengar. Ana gembira kerana mereka mengambil berat pada ana. InsyaALLAH sahabiyah, doakan ana. Tegurlah ana jika melakukan kesilapan, bimbinglah ana, tetapi kerana pakaian inilah, kerana jubah dan tudung bidang besar inilah ana jatuh cinta pada imej ISLAM.
Namun yang paling indah dan bermakna di tahun akhir ini dipertemukan dengan cermin ajaibku dan merasai hidup bertarbiyah .Cermin ajaibku ini hebat hebat belaka. dan supercantik. (promote cermin ajaibku) Bertuahlah muslimin yang mendapat mereka ini. Cantik akhlah, cantik hati dan cantik peribadi. Cermin ajaib inilah yang telah, terus dan akan mentarbiyah ana. Ana sayang dengan antuna sekalian..Moga kita semua terus tsabat di jalan ini


Menyoroti cerita di universiti ini. Ini sememangnya universiti kehidupan. Sebenarnya terlalu banyak kenangan pahit dan manis. Terlalu banyak sehingga tak mampu dicoretkan. Sayu hati hendak meninggalkan universiti tercinta selama lapan bulan lagi. Doakan ana untuk terus istiqomah. Terima kasih buat semua yang banyak membantu dan menyokong ana di universiti kehidupan ini. Terima kasih juga buat yang telah menyakiti hati ana kerana itu sebenarnya yang menjadi penguat diri ini. Ana ingin kongsikan lirik lagu Sahabat iaitu lagu paling bermakna buat ana sewaktu UNIVERSITI KEHIDUPAN ini. Lagu yang penuh peristiwa bermakna.. MasyaALLAH.. SubhanALLAH.. ALLAHuakbar!



::SAHABAT-HAWARY::


Pertemuan...telah ditakdirkan...
antara kita tidak pernah dirancangkan.
..
manalah takdir hendak dilawan
...
semuanya ketentuan tuhan...

wahai sahabat sematkan semua kenangan

yang telah bersama sama kita lalui

suka dan duka memburu impian
..
moga teguh..nya ikatan ini
..

sahabat...yang amat ku kasihi..(kasihi..)
susah senang kau disampingku
(di sampingku..)
kehadiran dikau disisi...
(sahabatku)..
mengubat sepi dihatiku...

wahai sahabat sematkan semua kenangan
yang telah bersama -sama kita lalui

suka dan duka memburu impian
...
moga teguhnya ikatan ini...

sahabat...yang amat ku cintai
...(cintai..)
susah senag kau disampingku(di sampingku..)
walau kini hilang dimata
..(sahabatku..)
namun kau tetap dihatiku..(sahabatku..)

ooo...sahabat bertuahnya ku rasa
mendapat teman sepetimu

membimbing menasihatiku
...
hanya satu dlm beribu.....

ooooooo......
sahabat yang amatku cintai
....
susah senang kau disampingku...
walau kini hilang dimata....
namun kau tetap dihatiku...

namun kini... hanyalah tinggal kenangan
pertemuan kita dilamat perpisahan

kemesraan bermekar diakhir perkenalan

sayup menitiskan air mataku



Sunday, December 20, 2009

Waheeda Kini Berpurdah

Bismilahirahmanirahim, ini adalah sedikit artikel yang ana perolehi dari laman web Halaqah. net. Moga beliau terus istiqomah dan moga segala peristiwa yang berlaku sebagai ujian dan dijadikan pengajaran,

Gambar terbaru

LAMA tidak mendengar kisah tentang penyanyi ini sejak dia mengumumkan persaraannya dari dunia seni sebaik mendirikan rumahtangga dengan penyanyi nasyid dan penceramah bebas, Akhil Hayy Ogos lalu.

Khabarnya, Waheeda kini lebih tenang menjalani kehidupan sebagai seorang isteri dan ibu kepada anak-anak tirinya, Maisara dan Sharif yang tinggal bersamanya dan Akhil.

Malah, ketika ditemui pada majlis persandingan mereka di Dewan Guthrie Bukit Jelutong, Shah Alam, akhir Oktober lalu, Waheeda akui kehidupannya kini cukup bahagia di samping menumpukan kepada amalan ibadah.

Terbaru, wanita berusia 30 tahun ini dilihat sudah tampil dengan imej terbarunya - berpurdah. Waheeda dilihat berpenampilan sedemikian sewaktu menghadiri sebuah majlis bersama suaminya, baru-baru ini.

Cuba dirisik kepada empunya badan, Waheeda akui dia kini senang dengan imej sedemikian. Malah, sejak dulu lagi memang penyanyi yang pernah popular dengan lagu Wassini ini sudah menyimpan hasrat untuk berpurdah, cuma ketika itu dia belum berpeluang untuk berbuat demikian.

Malah, ketika seorang kenalan menghubunginya baru-baru ini, Waheeda kedengaran cukup ceria dan melahirkan rasa lega kerana hasratnya itu kesampaian jua.

Tiada siapa memaksa, tetapi apa yang dilakukannya itu datang daripada dirinya sendiri.

Dan berpegang kepada prinsipnya, jika boleh, dia tidak mahu lagi terlibat di dalam sesi fotografi mahupun temubual tentang kehidupannya kini. Kata Waheeda, lebih baik diajukan kepada suaminya saja kerana dia bukan lagi seorang selebriti.

Difahamkan, Waheeda juga bakal melatih anak tirinya, Sharif untuk menyanyi dan mengeluarkan album berjudul Zikirallah.

Ditanya lagi sama ada dirinya kini sudah 'berisi', kata Waheeda, rezeki untuk menimang cahaya mata sendiri masih belum dikurniakan Allah.

Apapun, dia tetap bersyukur kerana dapat mencurahkan kasih sayang kepada anak-anak tirinya yang juga menghormati dan menyayanginya sebagai ibu sendiri.


Ar Ruhul Jadid...


Ar ruhul jadid fi jasadil ummah
Hai mujahid luluh lantakkan jiwa pendosa

Kami petualang mencari kebenaran
Mencari makna serta hakikat manusia
Kami berjuang menegakkan kehormatan
Hidup mulia atau mati sebagai syuhada

Kami berbekal alquran hakiki
Meneruskan cita dan risalah para nabi
Kami sandang julukan generasi ghuraba
Biar saatnya datang kami pimpin dunia

Kami semangat baru siap maju hancur semua musuh
Kami tentara Alloh siap korbankan harta bahkan jiwa

Kami serahkan semua hidup pada Alloh
Kami tekadkan tuk ikuti rasulullah
Usung panji ilahi iman kuat membaja
Hadapi tirani bebaskan umat dunia

Monologku: Semangat dengar lagu ni. harap pengunjung sekalian dapat dengar lagu ini kat blog ana sebab ana letak lagu ini. Tapi ana buka blog sendiri pun tak dapat dengar.. huhu.. (^_^)

Bumi penjara mukmin?


Bismillahirahmanirahim
3 Muharram, Alhamdulillah.. masih berpeluang mencoret sedikit pada"Salju Sakinah" kesayanganku. Inginku berkongsi sedikit berkenaan informasi yang didapati dalam rancangan Halaqah TV9, sesiapa yyang dapat siaran TV9, jemputla tengok rancangan halaqah, setiap Ahad, jam 9.30 malam, insyaALLAH.. dapat ilmu bermanfaat.. Rancangan berbentuk perbincangan ini memilih topik bumi pada kali ini.

Tetamu jemputan yang tidak asing lagi pada kali ini adalah Dr Danial Zainal Abidin. Beliau di tanya berkenaan keistimewaan bumi. MasyaALLAH, sahabiyah sekalian.. Bumi sebenarnya planet istimewa. Dr Danial menyenaraikan tiga ciri keistimewaan bumi

1. Bumi terletak di galaksi bima saksi, sedangkan di dalam bima sakti itu sendiri terkandung berbilion bintang.. tetapi bumi terletak jauh daripada bintang bintang ini, kerana bintang bintang ini dapat mempengaruhi suhu bumi! SubhanALLAH.. ALLAHuakhbar, begitulah kehebatan penciptaanNYA.
2.Malah bumi juga mempunyai perlindungan, atmosfera, yang dapat melindungi bumi dari sinaran radio aktif.dari matahari yang dapat membahayakan manusia
3. 3 suku daripada bumi dilitupi air, maka suhu bumi dapat dikawal sedangkan saintis sibuk mencari kewujudan air di planet lain, maka jika air dijumpai, maka kemungkinan untuk menemukan hidupan lain adalah tinggi..

SubhanALLAH... betapa besar nikmatNYA pada kita.. maka apakah balasan kita.. adakah kita bersyukur?

Tetapi apa yang lebih menarik adalah soalan yang ditanyakan kepada ahli panel yang kedua iaitu ustaz ( Maaf tak ingat nama ustaz, (^_^) ) adakah benar dunia itu penjara orang mukmin?

Ana begitu tertarik dengan jawapan beliau. Beliau berkata semuanya bergantung bagaimana insan itu melihat dunia. Sekiranya insan tersebut benar benar hendak mendapat keredhaan ALLAH maka tentu sekali berasa enak untuk melaksanakan amal kebaikan.. dan tidak akan merasakan beban dalam melakukan amal kebaikan dan berjuang untuk Islam. Tidak akan rasa terpenjara! Walaubagaimanapun berlainan pula jika kita di diagnosis dengan penyakit wahn (cinta dunia) maka tentulah berasa berat untuk meluangkan masa demi akhirat, berasa berat untuk berbuat amal kebaikan dan sudah tentu rasa terpenjara! Kita mungkin berasa beban terhadap melakukan amal kebajikan, berasa berat meninggalkan perkara yang dilarang.. oleh itu kita rasa terpenjara!

Maka lembutkanlah hati kita untuk menyukai amal kebajikan dan membenci perkara perkara mungkar.. dan juga akan sentiasa melakukan amal kebaikan dan meninggalkan kemungkaran.. maka kita tidak akan berasa terpenjara di bumi yang serba indah ini..


Maka nikmat tuhanmu manakah yang kamu dustakan?

Selain itu isu usia bumi yang dikatakan sudah tua turut di utarakan.. Jika tua, sudah tentulah menghampiri kematian. Malah Dr Danial menerangkan bahawa petanda kiamat sudah dekat adalah peningkatan kejadian gempa bumi.. Dan kini gempa bumi berlaku di sana sini.. Maka apakah persediaan kita? Adakah kita akan terus menjadikan bumi sebagai penjara dengan terperangkap dengan tipu daya dunia? Semoga kita semua bisa bermuhasabah

Bumi itu diwariskan kepada mukmin yang soleh... fikirkan... adakah kita bersyukur?

Wallahualam

Wednesday, December 16, 2009

Niqabi around the world (^_^)

Bismillahirahmanirahim, untuk entry kali ini, suka ana untuk berkongsi gambar gambar kegemaran ana, gambar wanita berniqab. Sesungguhnya ana amat menyokong dan menyukai mereka yang berniqab kerana ALLAH terutama untuk memelihara diri mereka. Bukankah wanita itu perhiasan dunia, maka sudah tentu sekali dirinya harus dipelihara sebaik baiknya

Nabi Muhammad SAW bertanya pada Fatimah A.s, Apakah yang terbaik untuk wanita? Beliau A.s menjawab, memelihara dirinya daripada melihat dan dilihat oleh lelaki lain.
Saidatina Fatimah A.s sangat menjaga dirinya, seorang sahabiyah pernah menceritakan pada ana bahawa permintaan Saidatina Fatimah biarpun telah meninggal dunia, beliau hendak jasadnya dikebumikan pada waktu malam dan dihadiri ahli keluarga terdekat sahaja, sehingga meninggal dunia pun beliau masih sangat menjaga diri beliau. Bagaimana dengan kita wahai muslimah? Adakah begitu mudah kita memperagakan diri kita? Adakah terlalu murah diri kita untuk diperagakan sesuka hati, di tatap oleh mata mata nakal? Sama sama kita muhasabah diri..




Go Go Niqabi... Lets wearing niqab!! Ana rasa niqab ini diperbuat daripada selendang, tapi masih nampak hidung :)
Sangat menyukai yang pink ni :)





Inilah gambar kegemaranku...




Cantik atau tabarruj?




Yang ini pun unik juga




Rasanya yang ini biasa dilihat



Aisyah dari Ayat ayat Cinta....



Niqab macam diperbuat dari pashmina?



Biru...

Alhamdulillah, melalui Salju Sakinah yang kusayangi, tautan ukuwwah terjalin dengan para mujahidah yang memakai niqab juga.. Ini adalah laman blog mereka, InsyaALLAH mereka mempunyai pengetahuan tentang niqab dan purdah yang lebih mendalam dan bisa membantu

www.kelatemaghi.blogspot.com (kakchik)
Semoga berjumpa di entry akan datang.. Tidakkah terlintas dihati ingin berniqab? Wallahualam





Tuesday, December 15, 2009

Salam Hijrah.. Rebranding MYSELF

Bismillahirahmanirahim
Alhamdulillah, dapat juga ana ambil sedikit masa untuk menulis sedikit di blog ana.. maklumlah, kebelakangan ini sibuk sedikit.. biarpun bercuti tetapi kerja di universiti tetap berjalan. Tapi itu hanya alasan bukan.. semuanya bergantung pada individu itu sendiri, sejauh mana dapat mengatur masanya.

Tidak lama lagi kita akan mengadakan sambutan Maal Hijrah, Alhamdulillah, segala puji dan ucapan syukur meniti di bibir. Sekali lagi kita berpeluang untuk menjalankan tugas kita, di tahun yang baru.. sebagai hamba di muka bumi ini. Moga kita sentiasa mendapat keredhaanNYA.

Sempena tahun baru ini, bagaimana dengan azam kita? Adakah azam tahun lalu telah tercapai? Selalunya, tahun baru masihi, kita beria ria untuk membuat azam baru. Lepas tu nak mengadakan sambutan tahun baru pula, keluar dengan kawan kawan. Tetapi bagaimana dengan tahun baru hijrah ini, apa tanda sambutan kita untuk tahun hijrah? Adakah kita mengenang kisah perjuangan kekasih kita, Rasulullah S.A.W dan juga para sahabat?

Selain itu bagaimana dengan amalan kita, adakah telah bertambah atau berkurang.. bagaimana dengan dakwah kita, sejauh mana kita sudah menyampaikan dakwah , menjalankan tanggungjawab kita, adakah pada tahun yang ini kita telah memperbanyakkan ilmu, kita telah banyak menghadiri taman taman syurga, yakni majlis ilmu, adakah kita berpeluang khatam Al Quran pada tahun ini , adakah kita telah berpakaian menutup aurat dengan sempurna? Bagaimana dengan pergaulan kita dengan orang lain, adakah kita telah menyakiti orang lain tanpa kita sedari, adakah kita telah membuang masa.. terlalu banyak persoalan yang bermain di fikiran ini

Sempena memasuki tahun yang baru ini, mari kita orak langkah untuk Rebranding MYSELF.. selalunya kita lihat jenama jenama terkenal selalu membuat penjenamaan semula untuk meningkatkan kualiti bahan tersebut, mengapa tidak kita renew diri kita menjadi insan yang lebih baik? Menjadi muslim yang lebih berkualiti

Apa kata buat satu list, senarai yang kita perlu perbaiki diri sempena tahun baru ini sebagai contoh:

1. Berpakaian menutup aurat yang lebih baik dan tidak tabarruj pada tahun ini
2. Memperbaiki bacaan Quran
3. Lebih banyak membaca tafsir Quran
4. Tak tinggal solat malam, kalau uzur pun kena bangun, berzikir dan baca tafsir
5. Tak tinggal solat dhuha
6. Betulkan niat belajar kerana ALLAH
7. Tak ponteng usrah

Maaf gambar takda kaitan tetapi suka tengok gambar ini, pembakar semangan untuk ana, 6 bulan lagi... insyaALLAH

Ini hanyalah contoh yang terlintas di kepala, malah kalau diikutkan banyak lagi benda yang ana perlu betulkan.. InsyaALLAH, moga diberi kekuatan. Tetapi lepas buat senarai macam ini, jangan biar terlekat kat dinding sahaja tanpa ada tindakan, berusaha agar kita benar benar dapat lakukan, pohon kekuatan daripadaNYA

Malah ana begitu tersentuh hati melihat penghijrahan hamba hambaNYA, betapa lembutnya hati manusia dan betapa luasnya rahmat dan maghfirahNYA. Teringatkan dengan Puan Rozita, pengasas kosmetik Sendayu Tinggi, alhamdulillah, melihat perubahan beliau apalagi melihat beliau memakai niqab, MasyaALLAH.. sesengguhnya penghijrahan itu indah.. biarpun kadang kadang kita akan melalui kepahitan untuk berhijrah.. tetapi sesugguhnya jalan menuju syurga ALLAH itu pahit, berliku dan perlu kesabaran.. kuatkan semangat demi mendapat keredhaanNYA dan sekaligus menjejaki syurga tertinggi


Imej terdahulu Puan Rozita, sekarang tentu lebih cantik

Untuk sahabiyah sekalian, ana juga ingin mencadangkan satu buku, MasyaALLAH, selepas membaca buku yang penuh berinformasi ini, ana teringin untuk berkongsi dengan antuna sekalian. Buku bertajuk "Untukmu Wanita" daripada Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman. Buku ini menggarap pelbagai permasalahan wanita seperti wanita dan aurat, maruah, munakahat dan rumah tangga. Buku ini dipersembahkan dalam bentuk soal jawab dan sesuai untuk dijadikan sumer rujukan.. Ana tak nak cerita panjang lebar, antuna pegi dapatkan sekarang di kedai buku berdekatan ya..

Monologku: Ana mengakui bukan senang untuk berubah, tetapi belum cuba belum tahu kan.. sekiranya hati telah terdetik untuk berubah, cepat cepat kita lakukan kerana hidayah ALLAH itu indah, berdoalah agar kita diberi kekuatan untuk melaksanakannya.. Jangan tunggu lama lama, takut kita kehilangan sinar hidayah tersebut.. Wallahualam




Monday, December 7, 2009

Untukmu yang bergelar daieyah :)


Bismillahirahmanirahim.. Alhamdulillah, segala puji kepadaNYA, Tuhan sekalian alam, yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani, ana diberi kekuatan olehNYA agar jariku bisa menari di atas papan kekunci .. Agar apa yang dikongsikan disini bisa memberi manfaat, bukan sahaja untuk diri sendiri malah untuk semua saudaraku, muslimin dan muslimat di seluruh dunia, moga kita sentiasa mendapat keredhaaNYA dan agar hati hati ini tidak terpaling dari jalanNYA..

"Setiap daripada hati hati manusia itu mempunyai kunci, hati yang rosak dan sempit itu bisa diubati jika dirinya bertemu dengan pemegang kunci kepada pemilik hati tersebut"

Teringat pesanan daripada mas'ula ana, bahawa perjuangan sebagai daieyah umpama perjuangan membuka kunci hati para mad'u yang dikasihi. Tetapi harus diingati bahawa pemilik kunci itu iaitu adalah Tuhanmu yang satu, maka sekiranya engkau berasa penat untuk mencari jalan membuka kunci itu, jangan pernah berputus asa kerana sekurang kurangnya dirimu telah membuka jalan untuk kesinambungan mata rantai pembukaan kunci tersebut.. maka berdoalah agar pemilik hati tersebut bisa diketemukan dengan insan yng benar benar bisa membuka kunci hatinya..

Kadang kadang tidak dinafikan bahawa hati mudah berasa kecewa apabila mengalami penolakan, apabila diri diperlekehkan, apabila fikrah dipertikaikan tetapi wahai temanku, adakah dirimu terlupa akan perjuangan Asiah.. betapa sabarnya bidadari syurga yang bernama Asiah, setiap hari terpaksa berteman firaun laknatullah.. betapa lembutnya hati asiah untuk menyelamatkan Musa A.s daripada dibunuh.. Adakah ujian penolakan yang kita hadapi bisa menandingi ujian kesabaran Asiah?kerana kesabaran asiah dalam bermujahadah, dirinya terletak sebagai calon bidadari syurga.. layakkah kita bergelar bidadari syurga?

Tidak dinafikan bahawa, setiap insan itu diuji dengan pelbagai ujian.. Ujian merupakan tanda kasih sayang dan pentarbiyahan ALLAH s.w.t kepada kita.. Ujian datang bukan hanya dalam kesusahan tetapi juga dalam kenikmatan. Maka sekiranya kita telah beroleh nikmat yang berlebihan, makan jangan pula kita alpa kerana itu merupakan satu bentuk ujian buat diri kita. Sebagai seorang daieyah tidak bermakna kita bebas daripada ujian.. Ujian yang paling berat bisa ditempuh ada masalah hati. Masalah hati bukan sahaja dengan kaum berlawanan tetapi juga kaum yang sejenis dengan kita. Tidak dinafikan, akhwat dan akhwat bisa terasa dan terguris hati, mungkin terasa hati bila menerima teguran daripada sang akhwat tercinta.. tetapi ingatlah saudaraku, pergolakan yang berlaku sebenarnya menjadi penguat kasih sayang antara dirimu dan juga dirinya, setelah fasa pergaduhan itu, nescaya kau mendapati dirimu lebih menyayangi dirinya.. apatah lagi kalian berukhuwwah kerana ALLAH .. Seorang daieyah harus bisa menerima teguran dan kritikan membina. Teguran manusia merupakan tanda Allah mentarbiyah kita secara berterusan, lembut kanlah hatimu memerima teguran. Buat mereka yang menegur, menegurlah secara berhikmah, pastikan teguran dan kritikan yang membina agar ukhuwah sentiasa terpelihara

Selain itu, kadang2 kita bisa diuji, apabila insan lain sering sahaja, mempertikaikan pegangan kita. Tentu rasanya di dalam hati, ingin sahaja kita membalas dan menghentam sehabis habisnya. Tetapi ingatlah wahai daieyah, dakwah itu secara berhikmah, sedangkan Rasulullah S.A.W berlembut dalam menyampaikan dakwahnya. Apabila dirimu mengalami hentaman yang kuat, berikanlah salam kepadanya. Berdoalah di dalam hati moga ukhuwwah sentiasa terpelihara dan dirimu dan dirinya mendapat keampunan dan keredhaanNYA. Jangan pula kita yang mencari kelemahan pegangan insan lain, kerana itu adalah seburuk buruknya perlakuan.. Ingatlah bahawa tunjang pertarbiyahan adalah sama.. matlamat juga sama untuk mendapat keredhaanNYA.

Untuk menjadi daieyah sejati, ingatlah bahawa bukan matlamat kita untuk mengumpul sebanyak mana yang mungkin tetapi matlamat kita adalah untuk membuka kunci hati hati para mad'u. Jangan lupa untuk membuat introspection dalam diri. Seorang daieyah itu seharusnya lebih baik dari orang yang diserunya. Ikhlaskan lah hati mu dalam perjuangan dan ingatlah bahawa tiada paksaan dalam menyeru mad'u mu. Jangan pernah sekali kali kau menggunakan paksaan, kerana mereka bisa lari daripadamu

Gunakan kelebihan dirimu sebagai seorang wanita untuk berada dekat dengan mad'u mu. Wanita itu dikurniakan kelembutan bukan sebagai kelemahan, tetapi sebagai senjata . Dekatilah mereka yang bergelar mad'u dengan selembutnya, hiasilah wajah mu dengan kemesraan, murahkan lah senyuman dan jangan pernah takut untuk memulakan perbualan. Dan yang paling penting, cuba ingati nama-nama mereka, keluarga mereka dan apa saja tentang diri mereka. Nescaya mereka akan lebih senang dengan mu. Janganlah juga lupa untuk menjaga penampilanmu kerana itu merupakan salah satu cara untuk menarik mad'umu. Sucikan hati dari niat untuk bertabaruj tetapi berbanggalah menjaga anugerah ALLAH untukmu. Selain itu, pemberian hadiah yang ikhlas bisa menyentuh hati. Jangan pernah lokek untuk memberi hadiah yang bermanfaat, kerana lebih banyak yang diberi, InsyaALLAH lebih banyak yang diterima

Semoga dirimu dan diriku tetap teguh dalam perjalanan yang panjang ini.. Amin..









Wednesday, December 2, 2009

Cermin Ajaibku :)

Bukan mak tiri snow white je tau yang ada cermin ajaib, ana pun ada juga.. ini dinukilkan khas utk cermin ajaib ana: cahaya kepimpinan, teman idea, srikandi fatimah, srikandi aisyah, harinum, digma dan atun umair

********

Semoga berjaya
Menjadi gadis mulia
Semulia diri Maryam

Semoga berjaya
Menjadi wanita faqihah
Sebijak minda Aisyah

Semoga berjaya
Menjadi perempuan tabah
Setabah hati Asiah

Semoga berjaya
Menjadi srikandi kebanggaan
Sehebat jiwa Sumaiyah

Semoga berjaya
Menjadi hiasan dunia
Seindah akhlak Rabiatul Adawiyah

Semoga berjaya
Menjadi isteri solehah
Sebaik budi Khadijah

Semoga berjaya
Menjadi wanita dan kekasih
Idaman hati
kecintaan Tuhanmu!


Monologku: Who am i without your guidance and now here I am with your guidance.. Ukhuwah fillah abadan abada..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...