Laman

Wednesday, September 28, 2011

Adab memasak



Bismillahirahmanirahim. Atas permintaan semua, maka saya kongsikan adab memasak pada blog saya ini =) . Semoga bermanfaat


Biarlah setiap amalan bernilai ibadah dan dalam usaha menjaga perut kerana makanan akan menjadi darah daging dan intipati ibadah.

1) mulakan dengan berwuduk dan tutup kepala. Melangkah ke dapur dengan membaca:

'Dan ingatlah ketika pemuda pemuda itu berlindung ke dalam gua lalu mereka berdoa: Ya Tuhan kami berikanlah rahmat kepada kami dari sisiMu, dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami.' (Kahfi, ayat 10)

Memasak Nasi

2) Sewaktu menyukat beras, ringankanlah mulut untuk membaca:

"Apa yang ada di sisimu akan lenyap dan apa yang ada di sisi ALLAH akan kekal..." (An Nahl, 96)


Masak lauk

3) Apabila sesi potong memotong, mulakan dengan basmallah apabila tangan nak memotong sayur/ ikan, amalkan membaca:

"Dia (Musa) menjawab, 'Dia (ALLAH) berfirman, (sapi) itu adalah sapi betina yang belum oernah dipakai untuk membajak tanah dan tidak (pula) untuk mengairi tanaman, sehat dan tanpa belang. Sekarang barulah engkau menerangkan (hal) yang sebenarnya lalu mereka menyembelihnya dan nyaris mereka tidak melaksanakan (perintah) itu. (Al Baqarah, 71)

Nak tulis ayat tetapi tiada applikasi tulisan Al Quran dalam laptop ni =)

Apabila memasak untuk sesuatu majlis yang besar, risau anggaran tidak cukup, makan terkurang atau terlebih tetamu datang, insyaALLAH boleh amalkan surah Al Kautsar sebelum menghidang makanan. Dengan izin ALLAH pasti dicukupkan keperluannya.

Terima kasih ummurumaysa.blogspot.com
Gambar: Google =)

No comments:

Post a Comment

Tautan Hati