Lilypie Angel and Memorial tickers

Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Sunday, December 12, 2010

10 bunga bunga Baiah


Bismillahirahmanirahim
Alhamdulillah.. setelah selesai TH Nisa' Sepanggar, diriku yang kerdil dan lemah ini ingin berkongsi butir butir TH yang insyaALLAH dapat dimanfaatkan buat mawar pilihan ALLAH swt, srikandi Ansorullah. Semoga segala kebaikan dari ilmu yang bermanfaat ini akan ALLAH swt berikan kepada insan insan yang banyak mentarbiyahku iaitu naqibahku tercinta, Mas'ul dan Mas'ula serta cermin cermin ajaib dan sakti. Sesungguhnya kalianlah kekuatan yang ALLAH pinjamkan buatku.

Buat mu para pejuang,
10 bunga bunga Baiah

1)Faham
Faham yang dimaksudkan ialah yakin fikrah sepenuhnya berlandaskan ISLAM

a) Islam ialah satu sistem yang bersepadu mencakupi seluruh aspek kehidupan. Islam ialah negara dan tanah air atau kerajaan dan rakyat. Islam ialah akhlak dan kekuatan atau rahmat dan keadilan. Islam ialah pengetahuan dan undang undang atau ilmu dan kehakiman. Islam ialah harta benda atau pendapatan dan kekayaan. Islam ialah jihad dan dakwah atau tentera dan gagasan. Selain itu, ISLAM ialah aqidah yang sejahtera dan ibadah yang sahih.

b) Al Quran dan Sunnah yang suci ialah rujukan setiap untuk memahami hukum hakam ISLAM. Al Quran perlu difahami menurut kaedah bahasa Arab tanpa mengada ngadakan atau keterlaluan. Sementara Sunnah pula perlu difahami melalui ahli hadith yang dipercayai.

c) Iman yang benar, ibadat yang sahih dan mujahadah mengandungi cahaya dan kemanisan yang diberikan ALLAH SWT ke dalam hati hambaNYA yang dikehendaki. Namun, ilham lintasan hati, kasyaf dan mimpi bukanlah dalil hukum syarak dan tidak diambil kira kecuali jika tidak bercanggah dengan hukum dan nas nas agama.

2)Ikhlas

Ikhlas yang dimaksudkan ialah meniatkan setiap kata, tindakan dan jihad yang dilakukan hanya untuk ALLAH, mencari keredhaan dan ganjaranNYA tanpa mengharapkan harta, kemasyhuran, kedudukan, pangkat, kemajuan atau kemunduran. Pejuang itu merupakan pejuang aqidah dan fikrah, bukan memperjuangkan matlamat dan kepentingan peribadi seperti firman ALLAH SWT:

"Katakanlah: Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH, Tuhan semesta alam, tiada sekutu bagiNYA dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama tama menyerahkan diri (kepada ALLAH)

(al-An'am, 162-163)

3) Amal

Amal ialah hasil yang diperolehi dari ilmu dan ikhlas.
Firman ALLAH dalam surah al-Tawbah ayat 105:

"Dan katakanlah: Bekerjalah kamu, maka ALLAH dan rasulNYA serta orang orang mukmin akan melihat pekerjaanmu itu dan kamu akan dikembalikan kepada (ALLAH) Yang Mengetahui akan yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakanNYA kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan."

4) Jihad

Jihad yang dimaksudkan ialah satu kefardhuan yang akan terus diwajibkan sehingga hari kiamat. Selain itu jihad juga ialah apa yang dimaksudkan oleh sabda Rasulullah SAW:

' Orang yang mati tetapi tidak pernah berperang atau tidak pernah berniat untuk berperang, dia mati dalam keadaan jahiliyah'.

Tahap pertama jihad ialah mengingkari dengan hati dan tahap yang paling tinggi adalah berjihad di jalan ALLAH. Antara dua tahap tadi ialah jihad dengan lidah, pena, tangan dan menyatakan kebenaran di hadapan pemerintah yangkejam. Dakwah tidak bererti tanpa jihad. Sehebat dan seluas mana pun dakwah ini, sehebat itu jihad yang diperlukan dan sebesar itu jugalah pengorbanan yang diperlukan untuk menyokong dakwah ini. Namun ganjaran besar untuk mereka yang berusaha.
Firman ALLAH dalam surah al Hajj 78:

"Dan berjihadlah kamu pada jalan ALLAH dengan jihad yang sebenar benarnya"

5) Berkorban (Tadhiyyah)

Berkorban yang dimaksudkan ialah menyumbang jiwa dan harta, emas dan nyawa serta segala galanya demi mencapai matlamat. Di dunia ini tiada jihad yang tidak menuntut pengorbanan. Segala pengorbanan yang disumbangkan demi gerak kerja ISLAM tidak akan disia siakan sebaliknya akan dibalas dengan ganjaran yang besar
Firman ALLAH dalam surat at-Tawbah ayat 111:

"Sesungguhnya ALLAH telah membeli dari orang-orang Mukmin diri dan harta mereka".

6) Taat

Taat yang dimaksudkan ialah akur kepada pimpinan dan segera melaksanakan dalam keadaan sukar atau senang, rela atau dipaksa.

7) Tabah (Thabat)

Dimaksudkan dengan seseorang yang terus menerus bekerja dan berjihad untuk mencapai matlamat walau sejauh mana tempoh yang ditempuh dan memakan masa bertahun tahun lamanya sehingga dia bertemu ALLAH. Dia akan memperoleh dua kejayaan, sama ada mencapai matlamatnya atau dia mencapa syahid di akhir nanti.
Firman ALLAH dalam Surah Al- Ahzab. ayat 23:

"Di antara orang orang mukmin itu ada orang orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada ALLAH; Maka di antara mereka ada yang gugur. Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu nunggu dan mereka tidak merubah (janjinya)."

8) Jati diri (Tajarrud)

Jati diri yang dimaksudkan ialah memberi tumpuan sepenuhnya kepada fikrah dengan meyakini fikrah yang dibawa bertepatan dengan ISLAM dalam mencari keredhaanNYA.

9) Bersaudara (Ukhuwah)

Persaudaraan yang dimaksudkan ialah hati dan roh dihubungkan dengan ikatan aqidah. Aqidah ialah perhubungan yang paling ampuh dan berharga. Persaudaraan ialah saudara iman dan perpecahan adalah saudara kekufuran. Kekuatan yang pertama ialah kekuatan perpaduan. Perpaduan tidak akan wujud tanpa kasih sayang. Rasa kasih sayang yang palin rendah adalah berpaling dada (bersikap terbuka) dan yang paling tinggi ialah mengutamakan orang lain.
Firman ALLAH dalam surah al Hasyr ayat 9:

"Dan sesiapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang orang yang berjaya"

10) Menaruh Kepercayaan (Thiqah)

Seseorang tentera menaruh kepercayaan penuh kepada kewibaan dan keikhlasan pimpinan hingga ke tahap lahir rasa kasih, menyanjung tinggi, hormat dan taat.
Firman ALLAH swt dalam Surah An Nisa ayat 65:

"Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa dalam hati mereka terhadap putusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya".


Risalah al-Ta'lim
Ikhwan Muslimin
Hasan Al Banna

0 ~pemberi cinta~:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...