Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Monday, March 19, 2012

Wanita, gambar dan Facebook



Bismillahirahmanirahim

Rasanya mungkin saya orang yang terlambat untuk berkata tentang wanita, gambar dan Facebook. Saya yakin setiap orang pun punya pegangan tersendiri. Ada yang mengatakan meletak gambar di Facebook itu Haram kerana boleh mendatangkan fitnah. Ada yng mengatakan hukumnya Harus selagi tidak melanggar syariat dan tujuannya betul.

Bagaimana dengan pandangan saya?

Baru baru ini saya sering terlibat dengan pelbagai aktiviti yang berkaitan dengan gerak kerja ISLAM. Pada waktu itu, tidak terfikir pun tentang gambar, facebook dan juga kedudukan sebagai seorang muslimat tarbiyah.

Ketika berprogram baru baru ini. saya ditegur oleh seorang sahabat;

"Akak tak pakai purdah ke?"

"Taklah, buat apa akak nak pakai purdah, tak takut juga dengan 'Sahabat baik' (SB)"

Kini saya merasakan teguran sahabat itu merupakan teguran dari ALLAH buat saya. Tidak dinafikan setiap program besar, lensa kamera akan mengambil memori untuk diabadikan. Malah, peserta program juga akan berasa terlalu gembira untuk bergambar kenangan apatahlagi dengan idola masing masing.

Selepas itu, gambar tersebut akan dimuat turun ke dalam Facebook. Pada mulanya, rasa seperti biasa dan ingin berkongsi kegembiraan dengan sahabiah yang lain. Setelah beberapa ketika, hati sudah mula rasa lain, rasa hubungan dengan ALLAH tidak seperti dahulu lagi. Selalu berpesan dengan adik adik usrah, jika hubungan dengan ALLAH ada masalah, sila periksa dan muhasabah diri. Mungkin ada yang kita buat menyebabkan ALLAH menjauhkan rahmat dari kita.

Alih alih, baru sedar bahawa banyaknya wajah wajah yang terpampang di facebook, oleh sebab gambar berprogram. Biarpun pada niat asalnya lain tetapi apabila sudah di muat turun di Facebook, takut lain pula ceritanya.

Saya ingin meminta maaf buat sahabat sahabat sekalian jika saya meminta untuk memadam gambar saya. Biarpun ada yang berkata bukannya berdosa tetapi saya tidak mahu diri saya menjadi fitnah kerana kita tidak tahu bahawa fitnah itu boleh datang dari segenap arah. Saya menghormati pendapat sahabat sahabat sekalian yang meletakkan gambar di Facebook. Semoga kita semua lebih terjaga.

Terima kasih juga Ya ALLAH kerana menegur saya. Semoga saya lebih berhati hati menjaga diri saya ketika berprogram dan juga bergerak kerja.

Mohon maaf juga jika saya telah mengguris hati sahabat sahabat sekalian. Semoga kita sentiasa dalam perlindunganNYA

5 ~pemberi cinta~:

Ckin Kembaq said...

alhamdulilah..sy pun dah tak upload gmbar di fb.....sejak sekian lama.... ^_^

Asiah Yusro said...

alhamdulillah ^_^, wajah yang indah hanya untuk yang ALLAH halalkan untukku =)

Cik Leiya said...

dulu lia suka upload gambar, tapi sekarang tak sudah. setelah seorang teman yang amat menyayangi diri ini menegur....dengan cara yang amat2lah membuatkan diri ini sedar tentang sesuatu......

PencintaALLAH... cuma hamba biasa.. said...

Alhamdulillah ya Rabb, ana pun tak upload gambar di FB =)

Asiah Yusro said...

Sebenarnya ana pun tak upload di FB, tetapi gambar di upload oleh sahabat sahabat yang diambil semasa program, wajah jelas kelihatan, mungkin ana yang kurang 'alert' dengan kamera. Kadang kadang ana rasa lebih selamat pakai purdah kalau pergi program, sebab lebih terjaga ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...