Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Tuesday, December 15, 2009

Salam Hijrah.. Rebranding MYSELF

Bismillahirahmanirahim
Alhamdulillah, dapat juga ana ambil sedikit masa untuk menulis sedikit di blog ana.. maklumlah, kebelakangan ini sibuk sedikit.. biarpun bercuti tetapi kerja di universiti tetap berjalan. Tapi itu hanya alasan bukan.. semuanya bergantung pada individu itu sendiri, sejauh mana dapat mengatur masanya.

Tidak lama lagi kita akan mengadakan sambutan Maal Hijrah, Alhamdulillah, segala puji dan ucapan syukur meniti di bibir. Sekali lagi kita berpeluang untuk menjalankan tugas kita, di tahun yang baru.. sebagai hamba di muka bumi ini. Moga kita sentiasa mendapat keredhaanNYA.

Sempena tahun baru ini, bagaimana dengan azam kita? Adakah azam tahun lalu telah tercapai? Selalunya, tahun baru masihi, kita beria ria untuk membuat azam baru. Lepas tu nak mengadakan sambutan tahun baru pula, keluar dengan kawan kawan. Tetapi bagaimana dengan tahun baru hijrah ini, apa tanda sambutan kita untuk tahun hijrah? Adakah kita mengenang kisah perjuangan kekasih kita, Rasulullah S.A.W dan juga para sahabat?

Selain itu bagaimana dengan amalan kita, adakah telah bertambah atau berkurang.. bagaimana dengan dakwah kita, sejauh mana kita sudah menyampaikan dakwah , menjalankan tanggungjawab kita, adakah pada tahun yang ini kita telah memperbanyakkan ilmu, kita telah banyak menghadiri taman taman syurga, yakni majlis ilmu, adakah kita berpeluang khatam Al Quran pada tahun ini , adakah kita telah berpakaian menutup aurat dengan sempurna? Bagaimana dengan pergaulan kita dengan orang lain, adakah kita telah menyakiti orang lain tanpa kita sedari, adakah kita telah membuang masa.. terlalu banyak persoalan yang bermain di fikiran ini

Sempena memasuki tahun yang baru ini, mari kita orak langkah untuk Rebranding MYSELF.. selalunya kita lihat jenama jenama terkenal selalu membuat penjenamaan semula untuk meningkatkan kualiti bahan tersebut, mengapa tidak kita renew diri kita menjadi insan yang lebih baik? Menjadi muslim yang lebih berkualiti

Apa kata buat satu list, senarai yang kita perlu perbaiki diri sempena tahun baru ini sebagai contoh:

1. Berpakaian menutup aurat yang lebih baik dan tidak tabarruj pada tahun ini
2. Memperbaiki bacaan Quran
3. Lebih banyak membaca tafsir Quran
4. Tak tinggal solat malam, kalau uzur pun kena bangun, berzikir dan baca tafsir
5. Tak tinggal solat dhuha
6. Betulkan niat belajar kerana ALLAH
7. Tak ponteng usrah

Maaf gambar takda kaitan tetapi suka tengok gambar ini, pembakar semangan untuk ana, 6 bulan lagi... insyaALLAH

Ini hanyalah contoh yang terlintas di kepala, malah kalau diikutkan banyak lagi benda yang ana perlu betulkan.. InsyaALLAH, moga diberi kekuatan. Tetapi lepas buat senarai macam ini, jangan biar terlekat kat dinding sahaja tanpa ada tindakan, berusaha agar kita benar benar dapat lakukan, pohon kekuatan daripadaNYA

Malah ana begitu tersentuh hati melihat penghijrahan hamba hambaNYA, betapa lembutnya hati manusia dan betapa luasnya rahmat dan maghfirahNYA. Teringatkan dengan Puan Rozita, pengasas kosmetik Sendayu Tinggi, alhamdulillah, melihat perubahan beliau apalagi melihat beliau memakai niqab, MasyaALLAH.. sesengguhnya penghijrahan itu indah.. biarpun kadang kadang kita akan melalui kepahitan untuk berhijrah.. tetapi sesugguhnya jalan menuju syurga ALLAH itu pahit, berliku dan perlu kesabaran.. kuatkan semangat demi mendapat keredhaanNYA dan sekaligus menjejaki syurga tertinggi


Imej terdahulu Puan Rozita, sekarang tentu lebih cantik

Untuk sahabiyah sekalian, ana juga ingin mencadangkan satu buku, MasyaALLAH, selepas membaca buku yang penuh berinformasi ini, ana teringin untuk berkongsi dengan antuna sekalian. Buku bertajuk "Untukmu Wanita" daripada Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman. Buku ini menggarap pelbagai permasalahan wanita seperti wanita dan aurat, maruah, munakahat dan rumah tangga. Buku ini dipersembahkan dalam bentuk soal jawab dan sesuai untuk dijadikan sumer rujukan.. Ana tak nak cerita panjang lebar, antuna pegi dapatkan sekarang di kedai buku berdekatan ya..

Monologku: Ana mengakui bukan senang untuk berubah, tetapi belum cuba belum tahu kan.. sekiranya hati telah terdetik untuk berubah, cepat cepat kita lakukan kerana hidayah ALLAH itu indah, berdoalah agar kita diberi kekuatan untuk melaksanakannya.. Jangan tunggu lama lama, takut kita kehilangan sinar hidayah tersebut.. Wallahualam




0 ~pemberi cinta~:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...