Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Sunday, December 20, 2009

Bumi penjara mukmin?


Bismillahirahmanirahim
3 Muharram, Alhamdulillah.. masih berpeluang mencoret sedikit pada"Salju Sakinah" kesayanganku. Inginku berkongsi sedikit berkenaan informasi yang didapati dalam rancangan Halaqah TV9, sesiapa yyang dapat siaran TV9, jemputla tengok rancangan halaqah, setiap Ahad, jam 9.30 malam, insyaALLAH.. dapat ilmu bermanfaat.. Rancangan berbentuk perbincangan ini memilih topik bumi pada kali ini.

Tetamu jemputan yang tidak asing lagi pada kali ini adalah Dr Danial Zainal Abidin. Beliau di tanya berkenaan keistimewaan bumi. MasyaALLAH, sahabiyah sekalian.. Bumi sebenarnya planet istimewa. Dr Danial menyenaraikan tiga ciri keistimewaan bumi

1. Bumi terletak di galaksi bima saksi, sedangkan di dalam bima sakti itu sendiri terkandung berbilion bintang.. tetapi bumi terletak jauh daripada bintang bintang ini, kerana bintang bintang ini dapat mempengaruhi suhu bumi! SubhanALLAH.. ALLAHuakhbar, begitulah kehebatan penciptaanNYA.
2.Malah bumi juga mempunyai perlindungan, atmosfera, yang dapat melindungi bumi dari sinaran radio aktif.dari matahari yang dapat membahayakan manusia
3. 3 suku daripada bumi dilitupi air, maka suhu bumi dapat dikawal sedangkan saintis sibuk mencari kewujudan air di planet lain, maka jika air dijumpai, maka kemungkinan untuk menemukan hidupan lain adalah tinggi..

SubhanALLAH... betapa besar nikmatNYA pada kita.. maka apakah balasan kita.. adakah kita bersyukur?

Tetapi apa yang lebih menarik adalah soalan yang ditanyakan kepada ahli panel yang kedua iaitu ustaz ( Maaf tak ingat nama ustaz, (^_^) ) adakah benar dunia itu penjara orang mukmin?

Ana begitu tertarik dengan jawapan beliau. Beliau berkata semuanya bergantung bagaimana insan itu melihat dunia. Sekiranya insan tersebut benar benar hendak mendapat keredhaan ALLAH maka tentu sekali berasa enak untuk melaksanakan amal kebaikan.. dan tidak akan merasakan beban dalam melakukan amal kebaikan dan berjuang untuk Islam. Tidak akan rasa terpenjara! Walaubagaimanapun berlainan pula jika kita di diagnosis dengan penyakit wahn (cinta dunia) maka tentulah berasa berat untuk meluangkan masa demi akhirat, berasa berat untuk berbuat amal kebaikan dan sudah tentu rasa terpenjara! Kita mungkin berasa beban terhadap melakukan amal kebajikan, berasa berat meninggalkan perkara yang dilarang.. oleh itu kita rasa terpenjara!

Maka lembutkanlah hati kita untuk menyukai amal kebajikan dan membenci perkara perkara mungkar.. dan juga akan sentiasa melakukan amal kebaikan dan meninggalkan kemungkaran.. maka kita tidak akan berasa terpenjara di bumi yang serba indah ini..


Maka nikmat tuhanmu manakah yang kamu dustakan?

Selain itu isu usia bumi yang dikatakan sudah tua turut di utarakan.. Jika tua, sudah tentulah menghampiri kematian. Malah Dr Danial menerangkan bahawa petanda kiamat sudah dekat adalah peningkatan kejadian gempa bumi.. Dan kini gempa bumi berlaku di sana sini.. Maka apakah persediaan kita? Adakah kita akan terus menjadikan bumi sebagai penjara dengan terperangkap dengan tipu daya dunia? Semoga kita semua bisa bermuhasabah

Bumi itu diwariskan kepada mukmin yang soleh... fikirkan... adakah kita bersyukur?

Wallahualam

0 ~pemberi cinta~:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...