Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Wednesday, July 14, 2010

Selamat Tinggal bumi tarbiyah!



Bismillahirahmanirahim
SubhanALLAH, Alhamdulillah, ALLAHuakhbar
Sujud syukur ke hadrat ILAHI kerana masih diberi ruang dan kesempatan untuk menulis, mungkin entri sebelum ini terasa sedikit emosional, namun sesungguhnya ku mengambil sesuatu masa untuk rehabilitasi. Malahan jua, diriku begitu sibuk (alasan) menguruskan MINGGU ALUAN PELAJAR (MAP) di mana sekali lagi menjadi Liason Officer (L.O) untuk membantu adik adik permata berharga ini.
Alhamdulillah, seperti biasa sebelum menjadi L.O akan dimulakan dengan Kursus induksi. Pengalaman berkampung di Kolej Tun Ahmad Zaidi cukup indah. Tidak menyangka diriku berpeluang hidup di kampus barat dan timur UNIMAS. Kursus induksi kali ini lebih santai cuma sedikit keletihan kerana terpaksa berjalan jauh dari kolej ke CTF2 (mentang mentang fakulti dan kolej ku dekat kan, ini mungkin untuk melatih tenaga fizikal agar menjadi srikandi gagah)
Aku ditakdirkan bertugas di Kolej Perubatan iaitu kolej ku sendiri. SubhanALLAH, sekiranya empat tahun lalu aku mendaftar di kolej kesayangan ku ini sebagai pelajar baru dan kini aku menjadi salah seorang L.O yang menyambut kedatangan adik adik. Inilah aturan ALLAH yang kita tidak sedari.


Ditugaskan di kolej Perubatan sebagai Penolong Ketua Kolej (PKK), rasa bertuah dapat bekerja dengan sahabat sahabat L.O yang begitu berkaliber seperti Ketua Kolej (KK) Abang Zulhelmi yang banyak memberi tunjuk ajar. Untuk pengetahuan kalian, Abang Zulhelmi merupakan L.O yang menyambut ku sebagai pelajar baru empat tahun dulu. Namun dengan takdir ALLAH mengaturkan aku menjadi pembantunya pula. Selain itu, kami dibantu oleh barisan L.O yang mantap seperti Ukhti Ilhamimi iaitu rakan seperjuangan merangkap cermin ajaibku, junior juniorku yang comel belaka iaitu Debby, Shirley dan Lyon. Malahan, kehadiran sahabat L.O dari kampus utama juga menyerikan suasana iaitu saudara Muazzam sahabat ku yang baik dan juga adik adik yang baik seperti Khairul, Haikal dan Hadi.

Sebelum ini, ku mengakui berasa sedikit gentar kerana tidak pernah bekerja dengan mereka kecuali ukhti Ilhamimi tersayang. Alhamdulillah, sesungguhnya mereka ini adalah insan insan hebat yang telah ALLAH kurniakan dan memberikan aku kesempatan untuk belajar lebih banyak tentang kehidupan. Terima kasih sahabat sahabat L.O!



Sesungguhnya aku mengakui bahawa diriku bukanlah manusia yang sempurna dan kalis dosa. Kadang kadang ku hanyut dibawa arus kelalaian. Ku telah membiarkan adik adik permata berharga ini hanyut bersama. Namun, ku punya satu kekaguman ketika adik adik ini membuat sorakan untuk kolej Perubatan. Mereka begitu bersemangat sekali biarpun dalam kumpulan yang kecil. Malah, kami barisan L.O pun turut berasa bersemangat. Alangkah bagusnya sekiranya semangat sebegini diterapkan dalam perjuangan ISLAM.
Tertarik dengan kata kata Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar UNIMAS, Akih Hasbullah Najib;

Sekiranya kita punya masa untuk bersorak mewakili kolej kita, tidakkan kita tidak boleh meluangkan masa lima minit untuk solat subuh berjemaah?
Terima kasih Akhi Hasbullah atas teguran yang betul betul menginsafkan. Ya ALLAH, takutnya diriku kerana membawa adik adik ini ke arah kelalaian. Ku rasa diri ini bukanlah insan yang layak ditempatkan di kolej Perubatan untuk mentarbiyah mereka. Apatah lagi, diri ini baru sahaja menghidu nafas pembaharuan dan pembaikan diri. Semoga adik adik ku tersayang terus tsabat dalam perjuangan. Jangan lupa imarahkan Surau Kolej Perubatan yang tercinta ya!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Itulah antara kisah noktah titik perjuangan ku dan pada tanggal 12 Julai yang lalu, aku telah berangkat pulang ke tanah air meninggalkan bumi tarbiyah tercinta. Aduh, pilu dan sedih meninggalkan bumi tarbiyah apatah lagi meninggalkan sahabiyah setarbiyah. Air mata ini tidak dapat ditahan. Bukan kerana meminta belas kasihan, bukan kerana ingin menunjuk nunjuk tetapi kerana aku tahu sahabat sekalian, aku sudah tidak berada di medan juang yang sama. Diri ini bakal berhadapan dengan jalan juang yang lebih hebat. Jalan juang yang memerlukan pentarbiyahan yang lebih mantap dan berkesan.

Teringat pesanan naqibah tercinta bahawa sekiranya pulang ke tempat sendiri, perkata pertama yang perlu dicari adalah usrah kerana usrah itu nadi perjuangan. Usrah bermasalah, jiwa kacau dan sudah tentu kita menjadi kehilangan arah. Sahabat sahabat sekalian, doakan diriku terus tsabat dalam perjuangan ini. Aku tidak mahu kehilangan anugerah yang indah ini, bertemu jalan tarbiyah

Buat sahabat sahabatku, selamat berjuang. Maafkan diri ini untuk segala kekurangan semasa keberadaan diriku bersama kalian. Teruskan menyampaikan risalah dakwah, jangan takut dan gentar kerana dakwah itu satu kegilaan da kecintaan bukannya satu beban. Terima kasih kerana sudi menerima diriku seadanya, namun aku juga manusia biasa, punya hati dan perasaan, kekadang aku juga merasa terluka dalam perjuangan. Mohon ALLAH kukuhkan ukhuwah di antara kita. Amin
Ingin ku petik kata kata Ukhti Atiqah, terima kasih atas hadiah buku itu. Alhamdulullah, sudah habis membacanya. Terimalah:

Jadikan jalinan antara kita terbina
persis untaian tasbih,
ada awal tiada penghujung,dibentuk untuk mengingatiNYA,
dicantum kerana cintaNYA,
diratib semata mata kerana redhaNYA,
menitis air mata tika merasai kemanisanNYA,
semoga jalan ini kekal dan dirahmati ALLAH

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pengumuman penting!

Nama blog ini akan ditukar kepada "Mawar Sakinah" kerana diriku begitu menghormati idolaku iaitu penulis novel Salju Sakinah, Zaid Akhtar.

Beliau mengatakan bahawa lebih baik sekiranya kita ada identiti tersendiri. Terima kasih sifu! ^_^
Bunga mawar merupakan bunga kegemaranku dan sudah tentu ku sentiasakan mengharapkan kedamaian

terimalah

MAWAR SAKINAH!!



0 ~pemberi cinta~:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...