Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Friday, July 23, 2010

UPPS di hatiku


Donut UPPS ^_^

Bismilahirahmanirahim
Assalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh
UPPS?
rasa rasanya sepanjang hidupku di Kolej Perubatan, UPPS adalah sebutan atau pertubuhan yang paling aku geruni. Mengapa? mesti kalian hairan.. kerana di waktu zaman kegelapanku, pembaca mawar sakinah mesti sudah sedia maklum, diri ini sememangnya jauh dari surau. UPPS merupakan singkatan kepada Unit Perwakilan dan Pengurusan Surau Kolej Perubatan.

Unit yang boleh dikatakan yang boleh membuatkan diri ini sakit alergik. Pantang ada muktamar, diri ini sentiasa mencari alasan untuk melarikan diri. Pantang ada aktiviti surau anjuran UPPS, mesti bermacam sakit yang datang. Malah, ada antara AJK UPPS merupakan sahabat terdekat ku sendiri, tidak putus putus untuk mengajak menyertai aktiviti UPPS namun diri ini terasa begitu berat melangkan. Benarlah, ALLAH pemilik hati hati manusia. Sekiranya ALLAH belum menggerakkan hati manusia, ajak macam mana pun, tetap terasa berat untuk pergi.

Sebenarnya di hati kecil ini, ada keinginan untuk menyertai atau menghadiri, namun perasaan malu ku begitu menebal. Bayangkan seorang seperti diriku menyertai aktiviti surau, sudah tentu menjadi bahan sindiran dan ejekan. Itulah persepsi yang bermain difikiran ku pada waktu itu. Malah kekadang juga aku mengalaminya sendiri, apabila menjenguk muka ke surau

"wah, dah bertaubat ke asiah?"

Merah juga wajah ini dibuatnya. Betapa jauhnya diriku daripada surau ketika itu. Sedangkan surau atau masjid adalah tempat yang dicintai ALLAH s.w.t. Masjid dan surau adalah tempat yang paling tepat buat insan insan yang mencari kekuatan untuk berubah. Malah, diri ini mengalaminya, telah ku ceritakan segalanya dalam universiti kehidupanku.
Apabila mula mencintai surau, ku mula mengenal erti ISLAM, apabila mula menyayangi surau, ku jatuh cinta pada ISLAM dan surau Kolej Perubatan begitu istimewa buatku kerana surau itu adalah tempat bermulanya proses pentarbiyahan dalam diri ini.

Bercerita berkenaan UPPS,
subhanALLAH, alhamdulillah, Allahuakhbar.. bertasbihku kepada yang Maha Esa. Tidak ku pernah merencana dan terlintas di fikiran, akan menjadi sebahagian daripada ahli UPPS. Sungguh, aku merasakan diri ini begitu tidak layak sahabat sekalian. Namun kerana tuntutan dakwah dan gerak kerja ISLAM, ku gagahi juga menyahut cabaran. Biarpun sekecil kecil jawatan yang ku pegang dalam UPPS iaitu sebagai AJK Makanan sahaja namun aku berpendapat, setiap ahli UPPS merupakan ikon kepada pelajar pelajar muslim Kolej Perubatan.

Ahli UPPS hendaklah menunjukkan contoh yang terbaik bukan sahaja dari segi menguruskan surau Kolej Perubatan, tetapi juga dalam menjadi kebajikan setiap muslim di Fakulti Perubatan khasnya dan di UNIMAS amnya. Bukan mudah untuk menjadi ahli UPPS, ALLAH telah meletakkan amanah yang cukup berat untuk dipikul. Maka, keikhlasan hati dan tarbiyah yang berkesan amat diperlukan sepanjang menjadi ahli UPPS.

Panjang lebar rasanya ku memberikan penerangan sehingga lari dari niat menulis yang sebenarnya. Hari ini adalah muktamar Unit Perwakilan dan Pengurusan Surau Kolej Perubatan. Sedih terasa kerana tidak dapat bertugas untuk kali terakhir sebagai AJK Makanan. Diri ini sudah pulang ke kampung halaman

Pertama sekali, daku ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada adik yang sangat aku hormati iaitu rakan seperjuangan menjadi AJK Makanan, Akhi Hasha Zainal. Akhi Hasha sememangnya banyak memberi pengajaran kepadaku. Sesungguhnya aku manusia yang tidak sabar dan mudah melenting. Namun, Hasha sering menenangkanku. Bukan senang untuk menguruskan berkaitan makanan. Alhamdulillah, diberi peluang dapat melatih diriku menjadi lebih sabar dan muslimah sejati ^_^ Biarpun kekadang makanan yang dimasak tidak sedap, Akhi Hasha sentiasa menyenangkan hati ini. Malah selalu menjadi mangsa membeli barang keperluan. Terima kasih dik!

Ramai sahabiyah bertanya, mengapa diri ini selalu "menyusahkan" diri memasak saban minggu. Jawapannya adalah pada ALLAH. ALLAH yang memberi kekuatan untuk memasak, memberi ilham untuk resipi resipi yang dibuat. Ku serahkan segala pergantungan pada ALLAH S.w.t. Setiap kali memasak, tawakalku meninggi kerana kekadang tidak yakin dengan mutu makanan yang disediakan. Pernah juga diri ini memasak ayam masak merah yang terlebih pedas, menangis seisi surau memakannya, insyaALLAH, diri ini sentiasa cuba memperbaiki diri. Terima kasih atas teguran dan tunjuk ajar. Sesungguhnya diri ini rindu sekali untuk memasak terutamanya di surau kolej. Teringat memori membuat donut coklat tetapi tersalah beli coklat. Coklat yang dibeli sepatutnya boleh dicairkan tetapi dipanaskan sejam pun tidak cair juga. Akhi Hasha memujuk supaya buat donut biasa sahaja, tetapi hati ini tetap berkeras. Mujur adik adik ku yang solehah (Amal Athirah dan Farahin) membantu untuk membelikan coklat. Alhamdulillah, berjaya juga menghasilkan donut coklat seperti gambar di atas ^_^




Ayam masak merah yang sangat pedas ^_^



Seterusnya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada saff pimpinan tertinggi UPPS iaitu Akhi Zakaria selaku Pengerusi, Akhi Roslani selaku timbalan pengerusi dan juga Ukhti Noorazizah selaku timbalan pengerusi dua. Seterusnya juga baut semua ikhwan dan akhwat dalam organisasi UPPS yang banyak memberi teguran dan tunjuk ajar. Mohon ampun dan maaf atas kekurangan diri ini. Terima kasih atas bantuan yang diberikan kepada AJK Makanan dan juga kepada diri ini. Moga niat kita sentiasa ikhlas kerana ALLAH dan sentiasa mendapat rahmat daripadaNYA. Sesungguhnya menjadi ahli UPPS merupakan salah satu memori terindahku sewaktu berada di Universiti Mengharap RedhaNYA ini malah diri ini amat menyayangi unit ini kerana begitu istimewa kerana dengan menjadi ahli UPPS ku dapat belajar dan terus menarbiyah diri terutama dari ikhwan dan akhwat yang mantap mantap belaka.

Buat saff kepimpinan UPPS yang baru, tahniah dan takziah diucapkan. Tahniah kerana mendapat jawatan dan takziah kerana sesungguhnya jawatan itu adalah kesengsaraan di dunia dan penyesalan di akhirat. Ikhlaskan niat di hati untuk berkerja kerana ALLAH dan kekallah dalam jalan tarbiyah agar diri kalian berasa lebih kuat di jalan yang penuh ranjau ini. Selamat bertugas!

Di akhir kalam, memetik kata kata Khalifah Umar Abdul Aziz:
Aku bukan seorang qadi, tetapi aku adalah seseorang yang akan melaksanakan perintah ALLAH. Aku bukanlah orang yang terbaik tetapi aku adalah manusia seperti kalian juga. Cumanya aku diberi bebanan yang berat berbanding kalian.

Wallahualam








1 ~pemberi cinta~:

Ameen Muslim said...

terus iltizam dlm kerja Islam.
mmg mula2 (sblm kenal tarbiyah), ramai yg menjauhi. tapi bila dah kenal, fuh, terus jatuh cinta dgn usaha ini. am i rite?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...