Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Saturday, April 21, 2012

Cinta baru saya

Bismillahirahmanirahim

Baru baru ini Yusra ada cinta baru. Tidak tahu macam mana boleh jatuh cinta. Tetapi sekali terpandang, rasa timbul perasaan kasih. Cinta baru Yusra adalah...

Cik MEOW!!! Meow Meow Meow 

Pada mulanya, saya seorang adalah yang takut dengan binatang yang biasa biasa. Maksud biasa biasa di sini ialah seperti kucing dan ayam. Kalau balik kampung, saya menjadi orang yang paling risau. Ayam ayam suka mengejar saya. Ibu menjadi mangsa untuk menghalau ayam ayam tersebut. Ibu selalu berkata kepada saya;

"Kamu ni suka makan ayam tetapi takut dengan ayam"

Sebenarnya saya sedikit fobia dengan ayam. Suatu ketika dahulu, saya tinggal di kawasan perkampungan perairan. Rumah saya di atas air. Jadi saya jarang melihat binatang binatang seperti ayam atau kucing. Dijadikan suatu cerita, saya dan sepupu saya ke kelas mengaji, apabila kami lalu di suatu kawasan, kami dikejar oleh cik angsa yang berkeliaran. Apalagi, berlarilah kami lintang pukang. Sejak dari hari itu, saya sangat fobia dengan ayam. Biarpun angsa yang mengejar saya, tetapi saya tetap juga merasakan angsa dan ayam itu satu spesis yang sama. Berbanding dengan kucing, saya juga fobia apabila melihat kucing sering mencakar sepupu saya. Maka, saya takut untuk untuk mendekati kucing. Namun, persepsi saya berubah semenjak dua menjak ini. Ingin saya kongsikan suatu kisah yang sangat indah, sehingga menyebabkan saya jatuh hati kepada Cik Meow :) :

PEYAYANGNYA RASULULLAH : KISAH RASULULLAH DENGAN KUCINGNYA.


Diceritakan dalam suatu kisah, Nabi Muhammad SAW memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza. 



Suatu ketika, dikala nabi hendak mengambil jubahnya, di temuinya Mueeza sedang terlelap tidur dengan santai diatas jubahnya. Kerana tidak mahu mengganggu haiwan kesayangannya itu, nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri Mueeza dari jubahnya.


Ketika Nabi kembali ke rumah, Muezza terbangun dan tunduk sujud kepada tuannya. 
Sebagai balasan, nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengusap lembut ke badan kucing baginda itu sebanyak 3 kali.

Dalam peristiwa lain, setiap kali Nabi menerima tetamu di rumahnya, nabi selalu menggendong mueeza dan di taruh di pahanya.
Salah satu sifat Mueeza yang nabi sukai ialah dia selalu mengeong ketika mendengar azan, dan seolah-olah suaranya terdengar seperti mengikuti lantunan suara adzan.

Kepada para sahabatnya, nabi selalu berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan, seperti menyayangi keluarga sendiri.

Hukuman bagi mereka yang menyakiti haiwan manja ini sangatlah berat, dalam sebuah hadis shahih Al Bukhori, dikisahkan tentang seorang wanita yang tidak pernah memberi makan kucingnya, dan tidak pula melepas kucingnya untuk mencari makan sendiri. 
Nabi SAW pun menjelaskan bahawa hukuman bagi wanita ini adalah siksaan neraka.

Tak hanya nabi, isteri nabi sendiri, Aisyah binti Abu Bakar Ash Shiddiq pun amat menyukai kucing, dan merasa amat kehilangan dikala ditinggal pergi oleh si kucing.

Seorang sahabat yang juga ahli hadis, Abdurrahman bin Sakhr Al Azdi diberi jolokan Abu Hurairah (bapak para kucing jantan), kerana kegemarannya dalam merawat dan memelihara berbagai kucing jantan dirumahnya.
Ada sesetengah dari kita sanggup membiarkan kucing kelaparan. Mungkin ramai yang tidak mengetahui balasannya.




MasyaALLAH, betapa penyayangnya kekasih ALLAH, indahnya akhlak dan peribadinya, sehingga dengan binatang juga begitu berhemah. Akhir zaman ini, sukar untuk ditemukan insan yang benar benar tulus hatinya untuk menyayangi, perasaan sayang yang bukan semata mata kerana nafsu tetapi sebaliknya kerana ALLAH SWT, Harap harap lepas ni, semua kita akan sayangi kucing ya ^_^


3 ~pemberi cinta~:

Cik Leiya said...

Saya ada kucing.. comey-comey semuannya...

Asiah Yusro said...

boleh minta satu :)

Itis Aheilaz said...

suka baca kisah anda... :)))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...