Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Sunday, December 23, 2012

Diari seorang jururawat : Ini kerja dakwah!

Bismillahirahmanirahim

Maaf, sudah lama saya tidak menulis. Sebenarnya saya sedang mengumpul kekuatan untuk menulis kembali. Saya tidak mahu menulis sesuatu yang sia sia, tanpa menyentuh hati pembaca mendekati ALLAH.

Saya pernah bercita cita untuk menjadi penulis yang hebat, sebaris dengan Ustazah Fatimah Syarha, Hilal Asyraf dan yang lain lain tetapi saya rasa niat saya sudah menyimpang. Seakan akan timbul rasa riak dalam diri saya.

Meneruskan kehidupan harian sebagai seorang jururawat memang indah. Cabaran demi cabaran yang ditempuhi membuatkan saya semakin mencintai kerjaya saya.

Menyantuni kerisauan adik adik berkaitan kerjaya, saya cuma mampu berkongsi agar adik adik banyak memohon dari ALLAH swt untuk memberikan pekerjaan yang terbaik untuk adik adik. Bukan sahaja yang terbaik dari segi tangga gaji tetapi yang mampu membuatkan adik adik istiqomah dengan kerja dakwah dan menyumbang sesuatu untuk ISLAM.

Berkaitan kerjaya sebagai seorang jururawat, saya menolak sama sekali apabila ada individu yang mengatakan ini bukan kerja dakwah. Jika kalian tahu bagaimana seorang jururawat menghabiskan 2/3 dari harinya untuk melayan pesakit pesakitnya. 

Saya gembira apabila mendapat respon daripada adik adik yang juga merupakan seorang jururawat atau bakal bergelar jururawat berkaitan tentang apa yang saya tulis di blog ini. Saya selalu katakan sebelum ini, saya berharap lebih ramai lagi jururawat muslim yang mempunyai kesedaran beragama. InsyaALLAH, seorang jururawat yang benar benar ikhlas, pasti akan menyentuh hati pesakitnya untuk mendekati ALLAH.

Berbalik kepada cerita jururawat dan dakwah, suasana pekerjaan saya sedikit mencabar kerana saya ditemani rakan sekerja yang kebanyakkannya tidak beragama ISLAM. Pesakit pesakit saya juga terdiri daripada golongan atasan yang tidak beragama ISLAM. Sekiranya mempunyai rakan sekerja yang beragama ISLAM, mereka juga masih kurang amal islaminya. Bukan tujuan untuk bangga diri atau riak, saya hanya berkongsi pengalaman dakwah sebagai seorang jururawat.

Pada mula kedatangan saya untuk bekerja, saya dipandang pelik oleh rakan rakan sekerja. Mereka kehairanan apabila saya meminta izin untuk bersolat. Selain itu, mereka juga sedikit lucu melihat uniform saya yang besar dan memakai sarung lengan. Saya hanya tersenyum dan cuba memberi penjelasan secara hikmah. Kadang kadang saya perlu memberi penjelasan berulang ulang kali kerana mereka kerap kali terlupa penerangan saya sebelum ini. Namun, sedikit menyedihkan apabila penjelasan saya adakalanya dibantah oleh sahabat muslim sendiri seperti ketika saya menerangkan mengapa wanita muslimah ditegah untuk menari dihadapan khalayak, rakan muslim saya sendiri bertegas mengatakan menari itu tidak mendatangkan dosa.

Alhamdulillah, setelah dua tahun saya berkhidmat di hospital itu, saya bersyukur kepada ALLAH, rakan sekerja saya semakin berminat untuk mendekati ISLAM. Ada yang minta diajar mengaji, bertanya soalan agama dan sebagainya. Biarpun soalan yang ditanya remeh temeh dan dirasakan mudah, tetapi saya yakin itulah titik permulaan mereka untuk lebih mendekati ALLAH. 

Pengalaman berharga saya bersama pesakit pula apabila saya berpeluang menjaga pasangan suami isteri beragama Budha yang lama menetap di hospital kami. Suaminya menghidap penyakit kanser tahap akhir sehingga perlu melalui banyak pembedahan, isterinya begitu tabah dan setia menemani suaminya. Auntie (panggilan kami buat isterinya), sering bertanya kepada saya jika saya sudah menunaikan solat atau belum. Seolah olah Auntie adalah 'reminder' yang dihantarkan ALLAH supaya saya menunaikan ALLAH.

SubhanALLAH, Alhamdulillah, Allahuakhbar
Kadang kadang saya ditanya oleh adik adik. bagaimana untuk mendapat kekuatan menjadi seorang jururawat muslimah yang ditarbiyah. Saya hanya mampu mengatakan, kekuatan datang dari ALLAH, tetapi jangan sekali kali putus asa. Terus terusan berdoa dan mencuba untuk bersama insan insan yang soleh dan menyertai program program bermanfaat seperti usrah dan sebagainya.

Teruskan usaha, jadikan pekerjaan sebagai jururawat sebagai kerja dakwah, kerana kita paling dekat dengan masyarakat. Bersama mereka tatkala saat sedih dan gembira.


Mohon doa juga agar saya terus kuat di jalan ini. 

Salam sayang,

~ saya hanya jururawat biasa ~

2 ~pemberi cinta~:

TulipKu said...

Salam..asiah yusro nurse dekat mane yer?

nor said...

sapa-sapa nak beli injection vitamin c dengan harga murah dan original sms or wasap no akak..
0194803904..akak pun nurse gak
vitamin c buyer...sekotak rm 100
biocell roche....sekotak rm 100
glutax 3g....sekotak rm 150
glutax 5g....sekotak rm 150

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...