Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Tuesday, August 28, 2012

Kehilangan


ya ALLAH, lalainya hamba MU ini

Sahabat sahabat, jangan ikut macam saya ya. Selalu sahaja kehilangan barang barang atau tersilap letak. Niqob pun dah tersalah letak. Sekarang ini tengah mencari niqob adhoc sebab sangat diperlukan. Waktu waktu genting macam ni pun dah kehilangan niqob.

Berkaitan buku kat atas tu pun, saya tengah mencari di sekitar Kota Kinabalu. Sebab dulu saya pernah memiliki buku tersebut tapi, atas sebab sebab tertentu saya mencari semula buku ini untuk simpanan perpustakaan rumah saya,

Dua benda penting sudah hilang, jangan saya hilang iman dan pedoman sudah. InsyaALLAH, akan memperbaiki diri yang lemah ini.

Mohon doa sahabat sahabat ya, saya tahu ALLAH tengah menyayangi saya. Lepas satu benda, satu benda pula

Sungguh saya tidak sesempurna bidadari :')

~ Hanya entri pendek ~

Friday, August 24, 2012

Penantian

Bismillahirahmanirahim

Assalamualaikum

Entri kali ini sebagai pembakar semangat buat para sahabat yang BERJAYA mendapat tawaran untuk temuduga jururawat U41. Alhamdulillah, setelah sekian lama menanti, akhirnya tawaran itu tiba juga. Tahniah buat Dila, Cik N , Cik E dan NS. Tak boleh nak sebut nama mereka kerana mereka minta dirahsiakan.

Jururawat U41 ini memang dinanti nantikan oleh semua jururawat yang berijazah kerana jawatan ini mengiktiraf gred seorang jururawat berijazah sekaligus mendapat peluang pekerjaan dan gaji yang sesuai dengan kelulusan. Sebelum ini jururawat berijazah mendapat nasib yang tidak baik kerana mendapat gaji yang tidak setimpal sekaligus bebanan kerja yang tidak sepatutnya. Malahan banyak cakap cakap yang mengatakan jururawat berijazah tidak diktiraf dan mempunyai kualiti yang sama dengan jururawat yang biasa. Alhamdulillah, ALLAH membuka peluang. Semoga para sahabat berjaya mengharungi temu duga tersebut. Melalui pengalaman para senior, selalunya yang dapat panggilan temuduga, akan mudah mendapat pekerjaan tersebut.

Bagaimana dengan saya?

Sejak Dila beritahu yang dia dapat surat tawaran tersebut, maka bermulalah episod romantik saya dan peti surat. Tiap kali pulang kerja mesti tanya ibu, ada surat tak untuk saya. Setiap kali itu juga ibu geleng. Malah, diri ini menjadi penunggu setia ENCIK POSMEN jika tidak bekerja kerana takut ENCIK POSMEN tersalah masuk peti surat atau tersalah rumah. Takut takut ENCIK POSMEN ingat saya jatuh cinta dengan dia pula. Setelah berminggu minggu menunggu di bulan ramadhan, akhirnya ibu bersuara. Ibu kata, jika benar rezeki kita, ALLAH tak kan bagi rezeki kita kat orang lain. Mungkin ALLAH ada perancangan yang lebih baik untuk saya dan ibu menyuruh saya redha dengan petunjuk dari ALLAH ini. Mula mula rasa nak menangis tapi lama lama saya teringat pesanan ALLAH SWT:

boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (Al Baqarah 216)

Dan saya tahu, jawatan untuk jururawat u41 sangat jarang ditawarkan. Mungkin tiada rezeki untuk saya di situ. ALLAH MAHA MENGETAHUI atau agaknya saya memang tiada jodoh kerja kerajaan? ;)



SABARLAH DALAM PENANTIAN„

Menanti itu bukanlah satu penyiksaan..
Menanti itu juga bukan satu beban..
Jika kita menantinya dengan ikhlas..

Sesungguhnya ALLAH sengaja menguji kita dengan melambatkan sesuatu yang kita dambakan..

Sebenarnya ALLAH telah mengatur sesuatu yang lebih baik untuk kita yang sedang menanti..

Menantilah dengan penuh kesabaran..
Menantilah dengan penuh keimanan..

Kerana InsyaAllah ,

Akhir dari penantian itu adalah kebahagiaan..
Jangan pernah berhenti berdo’a dan meminta..
kerana ALLAH lah yang Maha Memberi..
Tetaplah menanti dengan sabar jawaban_NYA..
Kerana janji ALLAH itu BENAR ..YAKINLAH..

LONG WAIT :')
Yusra

Thursday, August 23, 2012

Hadiah terindah buatku




Bismillahirahmanirahim

Salam syawal buat semua sahabat. Alhamdulillah, saya bersyukur kepada ALLAH kerana masih diberi kesempatan untuk menyambut syawal dengan aman bersama kedua ibu bapa saya. Mohon juga di doakan saudara saudara kita yang sedang berjuang terutama di Syria, Rohingya dan Palestin.

Alhamdulillah, saya ingin berkongsi kegembiraan hati saya sejak ramadhan yang lalu. Mulanya dari ramadhan yang lalu saya berniat untuk menulis entri ini tetapi masa tidak diuruskan dengan sebaiknya menyebabkan hajat tersebut tidak tertunai. InsyaALLAH, saya ingin berkongsi sedikit kisah indah ramadhan yang lalu yang menyedarkan saya bahawa ALLAH ITU DEKAT.

Pada suatu hari yang indah, seorang sahabat dunia akhirat saya yang merupakan sahabat setarbiyah saya di kampus dahulu meminta saya untuk menilik sekeping foto yang dimuat turunnya di sebuah laman web. Katanya ada hadiah istimewa untuk saya

Maka, saya pun menunaikan permintaan sahabat saya dan SUBHANALLAH! Sesungguhnya itu adalah anugerah yang tidak ternilai daripada ALLAH

Teringat kenangan semasa saya di tahun akhir....

"Yusra, ada seorang junior macam kau lah, masa kau dulu dulu belum berubah"

"Yusra, tak sangka ada kembar kau untuk junior intake kali ini, perangai sebiji macam kau, girly girly gitu cuma dia free hair"

"Harap haraplah kembar Yusra tu boleh berubah macam Yusra juga, insyaALLAH kami mendoakan"

Saya hanya tersenyum dengan gelagat rakan rakan saya. Ketika itu saya belum berkesempatan untuk bertemu dengan 'KEMBAR' yang dimaksudkan.

Alhamdulillah, beberapa hari selepas itu saya berjumpa dengan 'KEMBAR' yang dimaksudkan. Saya tersenyum sendiri kerana dia cukup mengingatkan saya pada diri saya yang dahulu cuma saya rasa dia lebih comel dari saya ^_^.

Sudahlah berasal dari negeri yang sama, hobi juga adalah hobi yang sama (ketika saya belum berubah dahulu). Dalam hati saya berdoa agar ALLAH juga menyentuh hati gadis itu kerana saya menyayanginya kerana ALLAH. Apatahlagi 'KEMBAR' saya itu juga menjadi rakan sebilik kepada sahabat dunia akhirat saya iaitu Adila. Saya lebih yakin peluang dakwah begitu terbentang luas.

Namun setelah saya menamatkan pengajian, saya sedikit lalai untuk follow up berkaitan kembar saya itu. Dan akhirnya setelah dua tahun saya meninggalkan bumi cinta saya, ALLAH menghadiahkan sesuatu yang indah buat gadis itu dan juga untuk saya sendiri.

Alhamdulillah, tahniah SHAFIONA atas perubahan mu, sesungguhnya ALLAH itu Maha Pengampun lagi Maha Pemurah,. InsyaALLAH, banyak kebaikannya jika kita berubah kerana ALLAH.

Comel sangat Ona sekarang, bak kata status Ona sebelum ini,

X kesah la pakaian ni outdated n fashion disaster.. asalkn diredhai Allah sudehh.. insyaAllah.. :)

Ambik dari Facebook Ona, insyaALLAH kami akan sentiasa menyokong mu wahai adikku.

Rasa rasanya hati saya terdetik untuk menulis entri, 3 tahun setelah aku berjilbab cuma saya belum ada kekuatan dan sedang mengumpul idea sebelum saya nukilkan manisnya berjalan mencari redha ALLAH. Saya mengakui jujurnya pada mula perubahan saya, saya mengalami waktu yang sukar untuk belajar banyak benda seperti contoh belajar bab bab agama, belajar memperbaiki bacaan Al Quran, tapi setelah tiga tahun ini saya begitu merasai manisnya iman.

Saya suka mengingati diri saya yang dahulu bukan kerana saya terperangkap dengan zaman silam saya yang kelam tetapi agar saya terus belajar erti sebenar seorang WANITA SOLEHAH. Mungkin sekarang saya berjubah dan bertudung labuh tetapi saya mengakui masih banyak yang saya tidak tahu. Saya mohon tunjuk ajar dan teguran atas segala kelemahan saya. Cuma, saya rasa tenang dan dekat dengan ALLAH dengan keadaan saya sekarang. Semoga saya kuat untuk mempertahankan hidayah dan taufiq dari ALLAH ini.

Kepada sahabat sahabat dan adik adik saya di kampus dahulu, terima kasih sangat kerana menyokong perubahan saya dan menerima saya, saya berharap kalian juga memberi pertolongan, kasih sayang, perhatian dan jagaan buat semua insan yang juga beru belajar mengenal ALLAH.

Alhamdulillah, saya dan keluarga mengucapkan salam aidilfitri buat semua, semoga aidilfitri kali ini lebih berkat dan mendekatkan kita kepada ALLAH, dan amalan di bulan ramadhan berterusan pada bulan bulan yang seterusnya. Taqaballah minna wa minkum.

Kepada sahabat sahabat yang mendirikan baitul muslim, saya titipkan kalamullah yang indah untuk kalian. Semoga ALLAH redha (Ukhti Maznee dan Jie Nazirah)


Teguhkanla aku dengan (adanya) dia
Dan jadikanlah dia teman dalam urusanku
Agar kami banyak bertasbih kepadaMU
dan banyak mengingatiMU
Sesungguhnya ENGKAU MAHA MELIHAT (keadaan) kami

(surah Taha: 31- 35)

Friday, August 3, 2012

Bapa oh Bapa

Bismillahirahmanirahim

15 Ramadhan

Segala puji untuk MU ya ALLAH, Engkau yang sentiasa menjaga hamba hambaMU

Ya ALLAH, balik sahaja dari hospital ,kelihatan wajah ibu begitu risau di pagar rumah.

"Bapa terjatuh dan terbaring, habis luka seluruh badannya"

ALLAH, rasa nak gugur jantung, apabila melihat keadaan bapa, badannya luka luka dan jalannya terengsot engsot.

"Bapa terjatuh semasa balik dari pasar, dia terbaring depan rumah, syukur kepalanya tidak terhantuk"

Ibu kelihatan begitu cemas sekali

Namun dalam keadaan begitu, bapa tekad juga ingin memandu, mahu mengambil Shafique dari tuisyen. Dia risau adik kecil itu lama menunggu. Akhirnya beritahu pada ibu, biar bapa rehat di rumah, dan saya yang mengambil alih tugas tugas pemanduan.

Ibu begitu setia mengurut dan merawat luka luka bapa, semoga ALLAH memberkati mereka berdua.

Sungguh tak terbalas jasa kalian berdua, dan semoga saya juga menjadi pencen kubur yang terbaik untuk kalian.

Sungguh saya mengakui saya tidak dapat menandingi ibu dan ayah dalam segala hal. Merekalah yang terbaik dalam hidup saya.

Semoga ramadhan yang penuh maghfirah ini memberikan barakah buat kami sekeluarga.

Semoga bapa saya cepat sembuh.

Kami tahu ALLAH sedang menyayangi kami.

Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia berkata akan yang baik atau hendaklah ia diam. Dan barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia memuliakan jirannya. Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia memuliakan tamunya." (Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...