Lilypie Angel and Memorial tickers

Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Saturday, October 10, 2009

Makanan sekadar untuk kenyang?

Bismillahirahmanirahim
Alhamdulillah, di beri sedikit peluang untuk berkongsi fikrah biarpun kesibukan melanda dengan pelbagai tugasan yang diberikan. Sambutan Hari raya aidilfitri telah berlalu, terlalu banyak juadah makanan yang dinikmati. Setiap perut kekenyangan setiap balik daripada berhari raya, namun......

Adakah makanan itu sekadar untuk kenyang? Apabila kita lapar, kita makan. Tidak dinafikan fitrah manusia sememangnya begitu.
Tetapi, pernahkah kita memandang makanan dari sudut pandangan yang lain? Apakah makna sebenar makanan kepada insan?
Adakah selama ini anda ambil peduli tentang peyediaan makanan yang anda makan. Bagaimana pula dengan individu yang membuat makanan kita, cara penyediaan makanan dan pelbagai lagi persoalan yang boleh dirungkaikan berkaitan makanan
Kebanyakkan kita sudah tentu memilih makanan mengikut kemampuan, dan kegemaran masing-masing. Malah ada antara kita yang amat mementingkan khasiat makanan dan tak kurang juga mereka yang tak ambil peduli malah hanya memandang pada kelazatan sesuatu makanan sahaja.
Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, makanlah barang-barang yang bersih daripada apa yang telah kami kurniakan kepada kamu” (Hadis riwayat Muslim)
Islam sesungguhnya agama yang terlalu lengkap, SubhanALLAH.. segala aspek dalam kehidupan dirangkumi dengan ISLAM sehinggalah isu makanan. Islam amat mementingkan umatnya untuk mendapat sumber makanan yang halal, bersih dan suci.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Setiap daging yang tumbuh daripada makanan yang haram, maka api nerakalah yang layak baginya.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)
Hmm..apakah sumber makanan yang haram ini? Ya akhi wa akhwat.. Sesungguhnya AL QURAN itu terlalu cantik kerana di dalamnya terkandung segala perintah ALLAH kepada kita insan yang terlalu hina.
Firman Allah yang bermaksud:”Makanlah apa yang telah dikurniakan Allah kepada kamu daripada benda yang halal lagi bersih. Bersyukurlah dengan nikmat-nikmat Allah jika kamu benar-benar menyembah Allah. Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, darah, daging babi dan binatang sembelihan bukan kerana Allah. Maka, sesiapa yang di dalam keadaan yang terpaksa memakannya, sedang dia tidak sengaja dalam mencarinya, sesungguhnya Allah maha pengampun lagi maha penyayang.” (Surah al-Nahl, ayat 114-115)
Makanan memainkan aspek penting dalam kehidupan seorang insan
~ Makanan yang halal itu dapat menyempurnakan ibadat seorang hamba. Harus diingat, keutamaan dalam ibadah adalah kesucian. Maka, adakah kita hanya memikirkan kesucian fizikal sahaja? Bagaimana sekiranya kita sudah termakan makanan yang haram atau syubhah? Bukankah makanan seperti ini dapat mempengaruhi jiwa kita, menjadikan kita malas beribadat, doa kita tidak di makbulkan malah akan mendapat seksaan api neraka di akhirat nanti.
~ Islam begitu menitik beratkan penyediaan makanan. Penyediaan makanan perlulah teliti, segala sumber kewangan perlu dari sumber yang halal. Kebersihan dalam Islam amat dititikberatkan. Menyentuh soal penyediaan makanan, ramai antara kita merasakan benda ini terlalu ringkas dan tidak di pandang berat. Tetapi tahukah kalian semua, penyediaan makanan dengan hati yang ikhlas untuk mendapat keredhaan ALLAH mampu menjadi pemberat kepada amalan kita di padang masyar. Maka, buat sesiapalah yang ditakdirkan untuk menyediakan makanan buat surau di kolej kita, sediakanlah makanan dengan hati yang ikhlas, moga bersama mendapat keredhaanNYA
~ Sekiranya seseorang telah melafazkan dua kalimah syahadah, maka terjatuhlah ke atasnya akan tanggungjawab untuk berdakwah dan menyampaikan risalah Islam. Makanan dan dakwah? Sesetengah daie (mereka yang terlibat dalam gerak kerja dakwah) tidak terlihat akan kepentingan makanan dalam bidang dakwah. Sesungguhnya, jagalah makanan mu wahai para daie kerana makanan itu menjadi salah satu sumber pembentukan dirimu. Ada sesetengah mungkin berpendapat,
“saya tukang buat makanan kat surau saja, macam mana nak berdakwah?”
Wahai saudaraku sesungguhnya konsep dakwah itu luas, jangan sempitkannya pada konsep usrah sahaja. Sekiranya kita berusaha untuk menyediakan makanan yang halal dengan hati yang ikhlas terutama untuk para mad’u (mereka yang didakwah), insyaALLAH, hati mereka akan menjadi lembut dan tertarik pada keindahan ISLAM. Malah, menyediakan makanan bersama-sama itu boleh mengikat ukhuwah antara kita.

Maka setelah menghadamkan segala isu di sini, masihkah kita memandang makanan sebagai untuk mengenyangkan perut sahaja?
Jangan hanya tahu bertepuk dada sahaja, gunakan iman untuk menganalisa, gunakan minda untuk berfihrah, gunakan hati untuk menghayati

Wallahualam

0 ~pemberi cinta~:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...