Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Sunday, October 18, 2009

Pelajar muslim berkualiti?


Bismillahirahmanirahim
Alhamdulillah diberi kesempatan untuk mencoretkan sesuatu biarpun kekangan masa akibat bebanan tugas dalam perjalanan. Namun, itu bukan nya alasan bukan? Bak kata orang putih, time management is important. Sekiranya kita pandai mengurus masa dengan sebaiknya, InsyaALLAH kita akan punya waktu untuk perkara selain pelajaran.

Berkaitan hidup sebagai seorang pelajar, ini tidak boleh dijadikan alasan untuk memandulkan perjuangan dakwah. Mengapa tidak dakwah dan studi berjalan seiringan? Malah seharusnya semangat dakwah dan pentarbiyahan itu dijadikan pembakar obor usaha dalam pelajaran.. Sebagai seorang daieyah sekaligus yang bergelar pelajar, pelajaran itu tetap nombor satu tetapi dakwah itu bukan nombor dua. Malah kecermelangan dalam bidang pelajaran itu mampu menjadi penguat pada jalan dakwah kita. Malah bisa melahirkan seorang daieyah yang berkualiti.

Daieyah berkualiti = pelajar berkualiti..

Bagaimana caranya menjadi pelajar berkualiti? Ana baru - baru ini menghadiri halaqoh bersama akhwat ana. Salah seorang akhwat ana berkongsi tips-tips yang dapat membantu kita semua menjadi pelajar muslim yang berkualiti.

Untuk menjadi pelajar muslim yang berkualiti perlu ada:

1) Spiritualisme
Pelajar yang berkualiti perlu ada spiritual yang kuat. Hubungan diri dengan Maha Pencipta amat diutamakan. Malah setiap aspek kerja yang berkaitan dengan pelajaran itu diniatkan sebagai ibadah. Malah, pelajar berkualiti itu percaya bahawa setiap keputusan yang diterima itu adalah ketentuan yang MAHA BERKUASA. Selain itu semangat dakwah tetap subur dalam dirinya.

adakah spiritualisme dalam diriku dan dirimu?

2) Idealisme
Bukan dikatakan pelajar muslim berkualiti itu perlu ada angan-angan mat jenin. Tetapi, matlamat ditetapkan dalam belajar. Matlamat adalah berdasarkan spiritualisme tadi. Matlamat
dalam pelajaran untuk mendapat Mardhotillah. Matlamat belajar untuk cemerlang demi ISLAM dan membantu umat ISLAM. Malah didalam fikiran pelajar itu, dakwah tidak akan ditinggalkan kerana pelajaran. Dakwah dan pelajaran perlu berjalan seiringan.

3) Activitisme
Tidak ada gunanya bukan sekiranya kita hanya ada spirit dan idea tetapi tidak melaksanakan? Maka, disinilah perlaksanaan untuk segala matlamat kita tadi. Dengan berusaha mencari ilmu, berusaha mendapat kecemerlangan, tidak malu bertanya malah sentiasa dahagakan ilmu

4) Continuoulisme
Biarpun ini adalah perkataan baru yang merujuk pada perkataan istiqomah, sengaja diberbuat perkataan begitu supaya golongan muda lebih mudah teringat dan tertarik. Inikan salah satu senjata dakwah? Seorang pelajar yang berkualiti itu cuba istiqomah dalam aktiviti pembelajaran yang diadakan.. Tidak apa memulakan sedikit sedikit tetapi yang penting istiqomah.

Maka, adakah kita semua telah bersedia menjadi Pelajar Muslim Berkualiti? Semoga entry kali ini dapat memberi manfaat kepada antuna sekalian.. Marilah kita bersama - sama menjadi pelajar yang berkualiti dan dalam masa yang sama menjadi daieyah yang berkualiti

Wallahualam :)

0 ~pemberi cinta~:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...