Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Friday, April 2, 2010

Nurse Muslimah


Bismillahirahmanirahim
SubhanALLAH, Alhamdulillah, ALLAHhuakhbar!

Ana telah kembali.. kembali ke kolej.. setelah sebulan berjuang di medan posting terakhir. Posting sudah berakhir, tinggal kini hanya debaran menanti FINAL PROFESIONAL EXAM.. YA ALLAH, ENGKAU permudahkanlah segala urusan kami. Usaha, Doa, dan tawakal.. itulah senjata rahsia kepada sebuah kejayaan
Menjadi nurse atau seorang jururawat sememangnya cita cita ana dari kecil. Jika di tanya oleh guruku, sudah pasti ana begitu cepat menjawab, "Saya nak jadi nurse, cikgu"

Kenapa ana bercita cita hendak menjadi seorang jururawat. Jika waktu kecil dahulu, mudah sahaja jawapan yang diberikan"Nurse semua cantik cantik dan baik serta lemah lembut cikgu, saya nak jadi macam itu"

Lucu rasanya mengimbau kembali telatah diri ini. Namun kini ana punya jawapan yang amat pasti. ALLAH ITU MAHA BERKEHENDAK.. setiap individu mempunyai peranannya sendiri di bumi ALLAH ini, maka sekiranya sudah kehendakNYA, ASIAH YUSRO menjadi seorang NURSE, maka walau apapun halangannya.. insyaALLAH.. ana akan jadi nurse =)

Namun kekadang rasa sedih di hati, melihat senario bidang kejururawatan di Malaysia. Terutama dari segi pakaian seorang jururawat itu sendiri. Penutupan aurat yang tidak sempurna. Malah, ada yang mengharamkan pemakaian tudung dan juga handsock!
Alasan yang diberi, takut menjadi punca jangkitan. Adakah hanya tudung dan handsock sahaja yang menjadi sumber jangkitan, sedangkan jangkitan kuman lebih banyak disebabkan oleh punca lain.


Jururawat merupakan tugas yang amat mulia. Apatahlagi sekiranya dilakukan dengan hati yang benar benar ikhlas. Namun, pekerjaan itu akan lebih berkat sekiranya dilengkapi dengan penutupan aurat yang sempurna. Kenapa kita perlu melanggar hukum ALLAH kerana takut pada jangkitan kuman? Sedangkan kuman itu sendiri adalah milik ALLAH...

Penutupan aurat yang sempurna memuliakan wanita. Kerana didalam ISLAM, wanita itu adalah perhiasan dunia yang paling berharga. Maka, sudah semestinya sentiasa dijaga dengan rapi. Ana mengakui bahawa diri ini adalah terlalu terlambat untuk memahami tentang aurat. Namun, ana yakin bahawa ALLAH itu MAHA PENGAMPUN, pintu taubat sentiasa terbuka..

Tentu lebih indah lagi apabila "nurse muslimah" ini jika sudah mempunyai uniform yang menutup aurat sepenuhnya, ditambah lagi dengan kesolehan diri. Sudah tentu,"Nurse Muslimah" ini tidak lagho untuk menghias diri dengan bermake up tebal, cuma cukup air wudhu' sebagai penyeri wajah. "Nurse muslimah" juga ikhlas dalam memberi penjagaan kepada pesakit pesakitnya. Selain itu, dia juga sentiasa istiqomah dalam mentarbiyah pesakit sekaligus meneruskan dirinya ditarbiyah. Apatah lagi "nurse muslimah" ini tidak akan membuang masa untuk ghibah atau berborak perkara yang tidak berfaedah. Di hatinya, menjadi seorang jururawat itu adalah untuk mendapat keredhaanNYA sekaligus menjadi ruang medan dakwah kerana jururawat itu paling dekat dengan masyarakat ;)

MasyaALLAH.. baru terasa ada kepuasan dalam penulisan kali ini, kerana apa yang tertaip di skrin ini, sememangnya datang dari hati ana. Moga ana sentiasa diberi hidayah dan taufiq untuk menulis.

Terima kasih pada sahabiyah yang sudi memberi "award" kepada blog ini. Namun, apa yang penting, biarlah kita mendapat "award" yang sebenar iaitu blog ini menjadi saksi perjuangan kita sebagai muslimat tarbiyah di padang masyar nanti

Kepada jururawat jururawat muslimah, mari kita sama sama berjuang.. memperjuangkan uniform jururawat yang menutup aurat sepenuhnya.. Jadilah jururawat dan bakal jururawat yang disayangi ALLAH =)

Amin



7 ~pemberi cinta~:

♥TanpaNama♥ said...

Assalamualaikum...

Teruskan dakwahmu sahabat...

Akak sgt terharu dengan patah-patah kata di dalam blog ini. Terima kasih kerana dlm masa yg sama turut mengingatkan akak spy tdk lupa dgn penjagaan aurat.

semoga kita sama2 dilindungi Allah dari godaan dunia...

qaseh mas said...

salam jururawat muslimah sjati
terharu dnegan curahan hatimu
semoga Allah memudahkan urusan dunia akhiratmu..

kina said...

salam..
post ini memang menbuat kita sedar penjagaan aurat penting sgt2..

good luck dalam apa yang awk lakukan..;)

fidah said...

Assalamualaikum...
Saya bersetuju sangat dgn uniform nurse muslimah... InsyaAllah akan dipermudahkan segala urusan dunia akhirat...

Mesintaip: said...

Syukurlah kalau semua jururawat muslimah di Malaysia ini seperti awak, yang amat menitik beratkan soal penjagaan syariat Islam. Saya percaya dan berdoa agar awak mampu mempertahankan prinsip awak itu apabila sudah keluar bertugas nanti.

ain_strawberry said...

salam alaik...tgh cari pasal nurse muslimah,tetiba nmpak blog nie...masyaAllah,hebatnya penulis blog nie...tahniah!!moga anti teruskan perjuangan suci ini...saya juga bakal nurse...insyaAllah..:-)trma kasih....salam ukhuwah

MiSs ALucaRd said...

salam.
ana bnar2 tertarik dgn post anti.alhamdulillah. mungkin kita serupa, ana juga seorang pelajar dalam diploma kejururawatan. sukar sekali, apatah lagi tnpa tman yg ada disisi.
insya Allah,Allah permudahkan jln bagi kita.
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...