Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Wednesday, September 1, 2010

Mari membaca

BismillahirahmanirahimSubhanALLAH, Alhamdulillah, ALLAHuakhbar ... diri ini diberi kekuatan dan peluang untuk bertinta sekali lagi di "Mawar Sakinah" sekali lagi. Bulan Ogos kelihatan seperti satu bulan yang sangat sibuk. Apatah lagi buat pertama kalinya diriku bekerja. Dan pada waktu itu, diriku mengalami kesusahan untuk menyesuaikan masa dan mencari waktu untuk terus bertinta di teratak kesayanganku ini. Terperanjat juga apabila melihat entri untuk bulan Ogos kerana hanya terdapat dua entri sahaja. Satu entri tulisan sendiri, dan satu lagi entri yang disalin dari laman web kegemaranku.

Seribu kemaafan buat semua pengunjung Mawar Sakinah atas keterlewatan untuk menghasilkan entri entri yang bermutu. Bukan sahaja terlewat tetapi tidak menghasilkan entri langsung. Akhirnya diriku ini diuji dengan kata kata sendiri. Dahulunya, diri ini yang sering menasihati sahabat agar menjadikan blog sebagai medan perjuangan namun akhirnya diriku yang menjadi semakin liat. Ingatlah para daie,

Dirimu akan diuji dengan kata katamu sendiri
Terasa otak ini sudah berkarat kerana sudah terlalu tidak menutur kata. Di waktu ini kita berada di 10 malam terakhr Ramadhan. Maka, peluklah Ramadhan mu seeratnya sebelum melepaskan ia pergi, tidak tahu sama ada kita bisa bertemu ramadhan lagi di masa hadapan. Semoga bertemu malam Lailatuqadar


Untuk entri kali ini, teringat kata kata dari Ustaz Pahrol bahawa seorang penulis itu harus lebih banyak membaca agar dapat menghasilkan karya yang lebih bermutu buat para pembaca.
Alhamdulillah, sepanjang pekerjaan diriku menjadi penjaga gerai tshirt labuh, diriku mempunyai masa yang terluang untuk membaca. Beberapa buah buku yang diri ini sedikit terlambat menghabiskan semasa masih belajar dahulu juga berjaya dihabiskan.

Sesungguhnya membaca itu jambatan ilmu, Dengan ilmu, InsyaALLAH iman kita akan bertambah. Pernahkah mendengar bahawa ALLAH S.W.T lebih suka seseorang yang beramal dengan ilmu berbanding mereka yang banyak amal tetapi tanpa ilmu. Namun menyedihkan bahawa terdapat satu kajian dimana daku terbaca di Malajah Solusi bahawa kadar pembacaan rakyat Jepun adalah 40 buah buku untuk setahun sedangkan rakyat Malaysia adalah 4 buah buku setahun. Betapa jauhnya beza?? Sedangkan kita dikatakan mengambil dasar pandang ke timur namun sejauh manakah menjadi realiti.

Inilah antara buku buku yang kucadangkan untuk bacaan sahabat sahabat sekalian.

Buku pertama adalah BUMI CINTA oleh pengarang tersohor negara seberang Pak Habiburahman. SubhanALLAH, membaca buku ini seolah olah tidak sabar untuk mengetahui pengakhirannya. Novel yang bukan sahaja sarat dengan mesej dakwah tetapi juga ilmu pengetahuan. Buku ini mengisahkan pengembaraan seorang pemuda yang ditarbiyah bernama AYYAS yang cuba mempertahankan keimanannya di bumi Rusia. Kelihatan ceritanya begitu ringkas namun jika sahabiyah sekalian membacanya pasti beroleh segala manfaat. Diriku tidak ingin mengulas lebih lanjut, sila beli buku ini untuk maklumat lanjut ya.





Buku kedua adalah HAMAS: Pejuang Suci Baitul Maqdis.

Buat kalian yang masih belum mengenal erti perjuangan HAMAS, buat kalian yang masih bertanya apa itu PALESTIN? buat kalian yang masih dahaga informasi berkaitan Palestin. Buku ini adalah jawapannya. Sesungguhnya buku ini mengupas berkaitan HAMAS, gerakan yang berjuang untuk PALESTIN, gerakan yang tidak akan menggadaikan tanah PALESTIN semata mata untuk pendamaian bersama ZIONIS. Teringat pesanan pimpinan HAMAS yang dicatat dalam buku ini yang penuh syahdu:

Berdoalah agar kita umat ISLAM dapat bersama sama mengerjakan solat di Masjid AL AQSA suatu hari nanti

Buku ketiga: Journey to Space

Melihat diriku membaca buku ini, ramai yang bertanya

"Minat syeikh muzaffar? Dia dah kahwin"
"Dia tak kacaklah, takpayahlah minat"

Dalam hati hanya beristighfar, sesungguhnya terlalu banyak maklumat yang diperolehi dari buku ini. Bukan sekadar meminati watak utama atau ciri fizikalnya sahaja. Sedarlah bahawa ilmu berkaitan angkasa lepas telah tercatat dalam Al Quran. Sudah menjadi tanggungjawab kita untuk menerokainya. Ilmu berkaitan angkasa lepas lebih mendekatkan kita kepada ALLAH kerana akan mengingatkan kita pada kuasa yang MAHA BESAR yang mencipta alam ini. Oleh itu, jangan lepaskan peluang untuk membaca buku ini.



Alhamdulillah, diri ini masih bekerja di gerai tshirt labuh sahabatku. Namun kekadang hati kecil ku meraung. Perasaan cemburu pada sahabat sahabat yang sudah memperoleh kerja sebagai jururawat semakin meluap. Namun aku terlupa, rezeki itu milik ALLAH, DIA Ar Razzaq iaitu MAHA PEMBERI. Dan sesungguhnya kesabaran itu adalah anugerah yang paling indah.

Gerak kerja ku jua sedikit terbatas. Terdapat pelbagai kekangan untuk ku terus melangkah di jalan tarbiyah ini sehingga ku hampir mendiagnosis diriku sebagai futur. Alhamdulillah, ALLAH memberi jawapan segera kepadaku. Diriku ini lebih mengerti arah tuju perjuanganku. Betapa indahnya rahmat dan kasih sayang ALLAH. Jangan sekali berburuk sangka padaNYA =)


monologku: tidak lama lagi ulang tahun MAWAR SAKINAH yang pertama =)

3 ~pemberi cinta~:

Ckin Kembaq said...

baju labuh?..ada contoh?..hehe cntik tak?..

♥NiniHartini♥ said...

Salam ziarah...

bumi cinta tu endingnya mcm tergantung kan? mst nk buat Bumi Cinta II. Apa pun, Ayat2 Cinta ttp yg plg best..

PalTel said...

baca yang versi indones atau malay?

kalau baca yg indon, beli kat mana?

(balas di blog)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...