Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Saturday, February 11, 2012

Belajar dan Mengajarlah Al Quran!



Bismillahirahmanirahim

Alhamdulillah, dengan rahmat dan kasih sayang ALLAH, PASTI SEPANGGAR berkesempatan untuk menhadiri Kursus Asas Perunding Teknik Al Baghdadi pada 28 dan 29 Januari 2012. InsyaALLAH, teknik Al Baghdadi akan dijadikan sebagai sukatan pelajaran di PASTI Sepanggar bermula bulan Febuari 2012. Guru guru PASTI begitu bersemangat untuk mengasah ilmu demi belajar dan mengajar Al Quran.

Alat bantu mengajar teknik Al baghdadi. Jom ketuk!

Pada pendapat saya, kepelbagaian teknik belajar dan mengajar Al Quran (16 cara bacaan Al Quran, jika tidak silap) merupakan rahmat dari ALLAH SWT agar kita tidak putus asa untuk menikmati kalam indah dariNYA. Jika ada yang tidak sesuai dengan kaedah yang begini, maka gunakanlah kaedah yang satu lagi contohnya jika tidak sesuai dengan Iqra, boleh menggunakan muqaddam dan sebagainya. Setiap kaedah ada kelebihannya tersendiri. Yang penting adalah nawaitu kita untuk mencari cinta hakiki melalui kalam ALLAH SWT. Tidak perlu kita bertekak mana satu kaedah pembelajaran Al Quran yang lebih baik, tidak perlu kita cari bukti untuk mencari kelemahan yang lain. Sebaiknya kita harus punya misi. Misi kita adalah 'MENGUBATI' masalah penyakit buta Al Quran yang begitu berleluasa di kalangan masyarakat.

Sedang berusaha memahami cara ketukan

Alangkah baiknya jika ada kempen 'melahirkan satu keluarga satu huffaz'. InsyaALLAH pasti akan mendapat berkat dalam kehidupan. Secara jujurnya, saya juga pernah mengalami masalah buta Al Quran. Alhamdulillah, ALLAH beri saya peluang untuk belajar dan insyaALLAH saya berazam untuk mengajarkan Al Quran untuk menyebarkan cintaNYA. Tiada yang lebih indah dalam kehidupan melainkan membawa insan lain untuk mencintai dan mengenaliNYA. Sesungguhnya ALLAH mencintai orang yang membawa orang lain mencintaiNYA.

Ustaz Jalal memberi pengajaran di kelas

Buat guru guru PASTI, tahniah dan takziah! Tahniah kerana ALLAH memilih kalian untuk mentarbiyah. Kalian adalah nukleus awal dalam pembentukan insan yang soleh untuk mengenal ISLAM. Namun, peranan ini bukan mudah, tanggungjawab yang ALLAH berikan untuk mendidik anak anak adalah amanah. Maka, jagalah amanah ini sebaiknya. Jangan lupa untuk mentarbiyah dirimu, sebelum dikau mentarbiyah insan lain.

Barisan generasi pejuang belajar dan mengajar Al Quran

Semoga impian dan harapan, untuk melahirkan generasi Al Quran dipermudahkan ALLAH SWT

InsyaALLAH!

Mari Belajar Al Quran!

Maklumat lanjut berkaitan teknik Al Baghdadi: Layari atcsabah.blogspot.com

4 ~pemberi cinta~:

Nazihah@Jiha said...

Assalamualaikum ukht :)

kata mn kursus tu ukht pergi?

Asiah Yusro said...

kat UMS ukhti =)

RuMaH TuA said...

Sdg mencari2 tempat utk bljr kaedah ini....
Selamat menuntut...
Moga Allah beri kemudahan... :-)

Moga Allah kasih.

Asiah Yusro said...

insyaALLAH, untuk ukhti juga ya =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...