Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Monday, August 1, 2011

Facebook Tarbiyah



Bismillahirahmanirahim
Alhamdulillah, sejuta kesyukuran kerana saya masih berpeluang merasai kemanisan tarbiyah ramadhan. Ya ALLAH, saya ingin menjadikan ramadhan ini ramadhan yang terbaik buat saya. Kenangan ramadhan yang lalu sentiasa tersemat di hati saya tatkala mengimbau kembali suasana saya ditarbiyah. Dengak keberkatan bulan ramadhan dua tahun yang lalu juga saya mula belajar membaca Al Quran dan akhirnya pada ramadhan kali ini saya menunggu untuk mengkhatamkannya buat sekian kalinya. Itu adalah nikmat terbesar dalam hidup saya.

Saya berharap ramadhan kali ini dimanfaatkan sebaiknya untuk menopup mana yang kurang dan tidak sempurna. Cuma ketika ini, ada hal yang menggusarkan pemikiran saya. Seringkali facebook dikatakan bisa dijadikan medan dakwah dan tarbiyah yang luas. MasyaALLAH, inilah hebatnya kurnian ALLAH, setiap perkara pasti ada manfaatnya

Namun, saya gusar sekiranya diri saya yang mengaku ditarbiyah dan juga sahabat sahabat seperjuangan telah terhijab dari menjaga adab adab tarbiyah di dalam facebook.Kadang kadang, kita sendiri tidak akan perasan perlakuan kita sehingga ada yang menegur. Jadi, sebagai seorang yang mengaku pejuang agama, sudah pasti akan berlembut hati untuk menerima teguran yang berhikmah bukan? =)

Pernah saya menuliskan pada status saya bahawa 'MENJAGA IKHTILAT ADALAH CARA MEMBEZAKAN GERAK KERJA MEREKA YANG DITARBIYAH DAN TIDAK DITARBIYAH. Saya mengajar diri saya untuk menanamkan sifat tersebut juga dalam facebook saya. Cuma perlu diubah sedikit iaitu ISI KANDUNGAN FACEBOOK MEMBEZAKAN MEREKA YANG DITARBIYAH DAN TIDAK DITARBIYAH.

Saya bukanlah seorang yang syadid sehingga menyatakan bahawa tidak boleh bergurau atau bermain di dalam facebook tetapi kadang kadang kita sebagai manusia juga alpa sehingga tidak menjaga adab adab tarbiyah sebagai seorang daie. Cuba lihat facebook kita, mungkin ada komen komen kita yang terkeluar sedikit dari landasan namun sekiranya kekerapan begini berulang takut akan menimbulkan kesakitan di hati manusia manusia yang sakit. Kita memang tidak sakit tetapi harus di INGAT bahawa kita adalah insan yang ditarbiyah, dan jangan sekali kali kerana kelalaian kita menjaga adab menyebabkan kita terjerumus pada fitnah dunia.

Facebook tetap facebook. Saya tidak mahu membicarakan soal boikot atau tidak boikot. Cuma harapan saya, sebagai seorang daie, kita punya LOCENG KESEDARAN. Sekiranya kita berasakan kita sudah terlebih dari sasaran, maka insyaALLAH jadikanlah ramadhan sebagai u turn ke jalan yang lurus. Tidak ada salahnya komen mengomen dalam facebook cuma berhati hati terhadap FITNAH dunia dan PERSEPSI manusia. Biar ALLAH mengetahui niat di hati kita tetapi REPUTASI sebagai seorang DAIE harus dijaga apatahlagi tika berdepan dengan mad'u.

Saya juga mempunya facebook, saya juga berkomen melalui facebook. Tulisan ini saya tujukan terutama buat diri saya kerana saya mempercayai wasiat Imam HASAN AL BANNA, tegakkan ISLAM dalam dirimu, pasti ISLAM akan tertegak di sekelilingmu. Kalian juga masih boleh menggunakan facebook, membalas komen, meletakkan gambar dan sebagainya tetapi jangan pernah sekali lupa iaitu jadikan facebook anda sebagai FACEBOOK TARBIYAH. Insan yang ditarbiyah pasti bijak menilai sejauh mana tindakannya .... InsyaALLAH


Mari berdoa agar menjadi bidadari di syurgaNYA AMEEN ^_^. InsyaALLAH doa akan dimakbulkan pada bulan yang mulia ini

2 ~pemberi cinta~:

بنت كمال said...

salam alayk..
yep..masa mula2 buat fb,misinya sbg medan dakwah..tapi, entahlah kak. lama-lama kita jadi macam org lain bila berhadapan di alam maya. gurauannya, panggilannya..

p/s: kdg2 kita buat dosa tanpa sedar bila berhadapan dgn manusia2 maya ni..haish!!

Asiah Yusro said...

insyaALLAH... sama sama kita berusaha untuk berubah .. action speak louder than words =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...