Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Wednesday, April 28, 2010

"How did nursing change you?" Part 1


Bismillahirahmanirahim
SubhanALLAH, alhamdulillah, ALLAHIAKHBAR!
Terasa air mata ini hangat berguguran ke pipi. Betapa besarnya rahmat dan kasih sayangMU ya ALLAH.. alhamdulillah, insyaALLAH diri ini tidak mempunyai masalah untuk bergraduasi kelak kerana perkara yang paling ku takuti telah ku ketahui, research dan OSCE ku telah lulus. Alhamdulillah, segala puji hanya untukNYA. Kejayaan di dunia ini adalah milikNYA dan pinjaman semata dan kejayaan sebenar adalah semasa kita menunggu timbangan amal kita di Padang Masyar dan juga adakah kita berjaya melalui titian sirat nanti..

Selama empat tahun ini terlalu banyak perkara pahit manis yang ditempuhi, bermula dengan di halau dari hostel dengan alasan tidak aktif selepas itu terpaksa menyewa kondo (gelaran untuk rumah sewa atas kedai kami), namun menghadapi pelbagai dugaan. Selepas itu, berjaya pindah ke hostel, jadi ketua cheerleader pula (ini paling lucu) dan sibuk menari sana menari sini. Alhamdulillah... akhirnya diriku kembali, di jalan tarbiyah ini... seperti kurasakan ALLAH itu Maha Agung, dia telah menggarap cerita hidupku seperti sebuah novel. Bermula dari seorang gadis yang nakal dan jahil, kini diri ini insyaALLAH berusaha menjadi muslimat tarbiyah.. yang sentiasa dahagakan perjuangan..

Mengapa ku kembali terfikir kenangan silam?

Kerana soalan yang dilontarkan pensyarah kesayangan ku..

:How did nursing change you?:
Diri ini bersyukur teramat sangat kerana telah dipilih sebagai "jundi:, berjuang dalam bidang kejururawatan ini. Selalunya, bidang kejururawatan ini tidak menjadi pilihan bagi muslimah tarbiyah. Alasan yang diberikan

Pemakaian jururawat yang tidak/ kurang menutup aurat

Jururawat terpaksa berdepan dan merawat kedua dua jantina
Beban kerja terutama kerja shift bagi seorang jururawat
Ah.. sememangnya banyak alasan bukan. Namun, jika bukan kita, siapa lagi yang bisa menjadi jundi perjuangan dalam bidang kejururawatan ini? Diri ini mengakui dulu diri ini sememangnya jahil, namun bidang kejururawatan itu sendiri banyak mengubah diriku. ALLAH telah mentakdirkan diriku berada dalam bidang kejururawatan ini, di mana ku melihat sendiri kematian berlaku pada waktu yang kita tidak sangka. Kita tidak akan menduga bila ajal menjemput, mungkin sekarang, mungkin esok dan mungkin lusa.

Setiap yang berjiwa mesti merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Barangsiapa yang terjauh dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya menanglah dia. Tidaklah kehidupan dunia ini, melainkan kesenangan yang memperdayakan (3:185)
Semasa ku di tahun satu, daku berpengalaman merawat seorang nenek. Nenek tersebut sihat, masih boleh "bergaduh" denganku dan kawan kawan. Namun, dalam sekelip mata, nenek tersebut pergi meninggalkan kami. Itulah pertama kali ku berdepan di mana daku sendiri menguruskannya.. terdetik di hatiku bahawa suatu hari nanti akulah yang akan "diuruskan"... bersediakah? Jadi, bagaimanakah lagi bidang kejururawatan ini bisa mengubah diriku?

Semakin menaiki tangga tahun pengajian, semakin banyak pengalaman ditimpa apatah lagi pengalaman tersebut secara tidak langsung menjadi tarbiyah pada diri ini. Semasa di tahun dua, ku pernah menjaga seorang nenek.. Apakah yang membuat diriku bersedih sahabiyah sekalian. Nenek tersebut ditinggalkan bersendirian, tidak ada ahli keluarga yang menjaganya.. Setiap kali waktu melawat, sememangnya ramai ahli keluarga yang datang.. namun tanggungjawab menjaga nenek tersebut diserahkan sepenuhnya kepada jururawat. Diri ini cuba berhusnozon.. mereka sibuk. Di hati kecil ku terdetik, adakah diri ini akan sanggup mengabaikan ibu bapaku apabila telah bekerja kelak? Adakah ku sanggup menyerahkan tugas membelai mereka kepada orang lain sedangkan mereka telah membelai diriku selebih lebihnya sewaktu diri ini masih kecil? Naudzubillah min zalik.. minta dijauhkan..

Inilah Sebahagian dari pengalaman ku yang bisa ku ceritakan disini, di bidang kejururawatan ini, yang membawa perubahan pada diriku.. dari seorang yang tidak tahu apa apa dan tidak mahu ambil tahu kepada muslimah yang ingin sentiasa berjuang dalam perjuangan yang panjang ini..

monologku: mata terasa berat.. tubuh terasa longlai.. kepada sudah tidak dapat berfikir.. insyaALLAH.. esok adalah hari yang panjang.. penuh dengan kepadatan kerja.. nantikan sambungan "How did nursing change you?"... semoga ALLAH masih memberi ana ruang dan peluang serta hidayah dan taufiq untuk terus menulis sebagai peringatan untuk diriku dan moga menjadi pengajaran kepada yang lain =)

4 ~pemberi cinta~:

Ain Ayuni said...

Salam ukhwah..

Tahniah, moga jadi nurse yang solehah.Jadikan profesion sebagai medan dakwah..~~(^_^)~~

Inspirasi Hati said...

Salam kak cak...Wah tahniah akak da lulus...=)

Asiah yusro said...

alhamdulillah.. doakan ana.. moga pekerjaan ini menjadi benih semaian saham ku di akhirat.. =)

Nur said...

Assalamualaikum wr wb..

Salam Ukhuwah saudari,

Maaf, saya cuma ingin tahu ada alamat FB yang bisa sy jejaki..

Bersyukur sangat2 kpd Allah kerna ditemukan sy blog ini...sedang mencari sahabat yg dpt membantu membimbing diri...

Wassalam,

-cahaya mata ayahbonda-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...