Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Monday, December 20, 2010

Cover your AURAT Campaign =)




Bismillahirahmanirahim
Alhamdulillah... diberi kesempatan sekali lagi untuk
menghiasi bidadari kesayanganku ini. Entri kali ini ditujukan untuk meraikan 'Cover your AURAT campaign' yang di 'tag' oleh salah seorang mawar kesayanganku iaitu ukhti UmmulIzzatin


Berkata tentang aurat ini, cukuplah ku titipkan kalam cinta dari pemilik nyawaku yakni kekasih agungku ..


"dan katakanlah kepada wanita yang beriman:'hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya,dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang (biasa) nampak daripadanya.Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya dan janganlah menampakkan perhiasannya,kecuali kepada suami mereka,atau ayah kepada suami mereka,atau ayah mereka atau putera-putera mereka,atau putera-putera suami mereka atau saudara-saudara laki-laki mereka,atau putera
-putera saudara perempuan mereka atau wanita-wanita islam,atau budak-budak yang mereka miliki,atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan(terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah,hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung " (Surah An Nur, 31)


Sesungguhnya diriku ini adalah antara insan insan yang terkemudian untuk memahami tentang aurat atau pun lebih indah bahasanya adalah penghormatan buat seorang wanita. Namun, diriku ini bersyukur kerana ALLAH memberikan ruang untukku menebus segala kesilapan dan dosa dosa silam.

Seringkali ditimbulkan persoalan bahawa bertudung itu tidak semestinya baik dan tidak bertudung itu tidak semestinya baik. Malah, alasan yang sering diberikan adalah belum bersedia untuk memakai tudung kerana belum mendapat hidayah dan taufiq dariNYA

Inginku titipkan disini wahai srikandi bunga agama, diri
ku ini juga pernah beralasan sedemikian. Malah, diri ini boleh dikatakan paling 'alergic' dengan tudung ataupun pemakaian menutup aurat ini. Namun, ingatlah wahai mawar mawar kesayanganku dan InshaALLAH kesayangan agama, hidayah itu tidak akan datang bergolek. Sekiranya kita benar benar ingin mengecapi betapa indahnya kemanisan iman, kita pasti akan berhabis habis untuk cuba menggapainya. Perjuangan mencari hidayah ALLAH ini ibarat perjuangan kita untuk belajar dalam peperiksaan. Sekiranya kita ingin memperolehi keputusan yang baik, kita pasti akan berusaha bersungguh sungguh.

Buat mereka yang berasa ALLAH masih belum memilih mereka untuk menerima hidayah dan taufiq dariNYA, maka muhasabahlah dirimu. Mengapa ALLAH masih belum memilihmu? Cuba lihat amalan wajibmu, cuba analisa nilai keimananmu. Cuma, ingin ku titipkan sedikit pesanan buat kalian, sesuatu hukum yang disyariatkan ALLAH itu adalah wajib kita turuti. Teringat kata kata seorang adik iaitu ISLAM jangan setakat atas IC (identity card) sahaja. Tegakkanlah ISLAM di mana sahaja dirimu berada.

Teringat juga kali pertama diriku memakai tudung, sememangnya rasa pelik semacam. Apatahlagi setiap mata memandangku seperti diriku ini 'alien' dari planet Marikh. Akhirnya, di waktu ini, memori itu menjadi memori yang paling manis buat diriku. InshaALLAH, sekiranya kita ikhlas dalam melaksanakan syariat ALLAH SWT, kita pasti akan merasai kemanisannya. Maka jangan takut untuk berubah! Berubah kerana ALLAH!

Seringkali juga diriku ditanya tentang perubahan drastik, dari seorang yang macam begini, kepada seorang yang macam begini. Jawapanku adalah tanya sahaja kepada ALLAH. ALLAH yang memberi sumber kekuatan. Dan ingatlah, jika dirimu sudah terasa manisnya berdekatan dengan ALLAH SWT, pasti dirimu akan berasa pahitnya apabila berada berjauhan denganNYA.

Tulisan ini juga kutujukan buat anak anak usrah ku (mawar terpilih kesayanganku) beserta sahabiah sahabiahku yang tercinta. Sesungguhnya aku ini adalah insan yang kerdil dan tidak sempurna. Malah, boleh dikatakan, diriku ini bukan srikandi solehah. Cuma apa yang kuharapkan, agar ALLAH SWT memberi peluang untuk diriku bertaubat dan merebut kasihNYA. Diriku ingin sekali bergelar bidadari syurga, kerana aku wanita. Wanita tidak dapat dinafikan tidak bisa dipisahkan dengan kecantikan. Namun, kecantikan hakiki adalah dipandang oleh ALLAH SWT.



Sebelum mengakhiri entri yang sedikit terpesong ini (seperti biasa), ingin ku titipkan petua kecantikan yang diperturunkan dari naqibahku sendiri dan ingin kukongsikan bersama semua pengunjung bidadari kesayanganku ini.

C.A.N.T.I.K
C: Contohi
A: Akhlak
N: Nabi
T: Turuti
I: Ikhlas
K: Khulafah Ar Rasyhidin

Wallahualam =)

Mode: Mungkin mendiamkan diri dari 'muka buku' buat seketika kerana diriku ini baru sahaja terkena 'electric shock' dari ALLAH SWT. Perancangan ALLAH siapa yang tahu namun keredhaan ALLAH itu yang paling indah =)

2 ~pemberi cinta~:

aminah tajuri said...

terima kaseh kakak ;)

Asiah yusro said...

sama sama adikku sayang!! =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...