Pemburu Gelaran Bidadari Syurga

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'
Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari
Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...
Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari
Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran
SANG BIDADARI!

Laman

Sunday, July 17, 2011

Menjemput bidadari



Bismillahirahmanirahim

Di atas permintaan dan pertanyaan sahabat sahabat sekalian, maka saya kongsikan lagu yang menjadi penyeri 'Layakkah aku menjadi bidadari syurga'. Lagu dari Epicentrum yang berjudul 'Menjemput bidadari'

Bagaimana agaknya terjumpa lagu ini ya? =) . Alhamdulillah, sempena ulangtahun yang ke 24, sahabat baik saya iaitu Dila san telah menghadiahkan sebuah novel yang berjudul Versus karya Hlovate. Dila san meminta saya membaca novel ini dan menghayatinya. Alhamdulillah, saya berjaya menghabiskannya dan watak Minn Edina betul betul meingatkan saya pada seseorang yang sangat saya rindui pada suatu ketika dulu. Seorang gadis yang berusaha merubah diri menjadi lebih baik dan bersemangat waja untuk berubah kerana ALLAH. Apa khabar agaknya gadis kesayangan saya itu? Masihkah dia istiqomah dalam perjuangan mencari redha ALLAH?


Walau di mana gadis kesayangan saya itu berada, saya berharap dia istiqomah menjaga HIDAYAH dan TAUFIQ yang ALLAH hadiahkan padaNYA. Versus yang dimaksudkan dalam novel di Hlovate mengikut pemahaman saya adalah bagaimana Minn Edina dan AO berusaha mengikis karat karat jahiliyah dalam diri mereka melalui proses pentarbiyahan yang berterusan. Berubah kepada seseorang yang lebih baik. Gadis yang saya rindui itu, saya tahu bahawa dia juga sedang berusaha menjadi lebih baik. Hasil sentuhan tarbiyah yang diperolehnya, insyaALLAH dia berusaha memberikan sentuhan permata itu kepada insan yang lain pula.

Berbalik kepada kemunculan lagu 'Menjemput Bidadari' dalam novel ini, adalah ketika AO mengambil keputusan untuk memperisterikan Minn Edina. AO mempunyai keyakinan yang tinggi untuk melengkapkan separuh dari agamaNYA kerana ALLAH dan berkat keyakinan dan penggantungan kepada ALLAH, maka dipermudahkan urusan pernikahannya dengan Minn Edina. Biarpun pada tika itu, Minn Edina masih berasa ragu ragu untuk menerimanya tatkala usia yang masih muda dan merasakan diri tidak layak untuk menjadi pasangan AO kerana masa silamnya yang kelam.

Membaca novel ini menyuntik satu semangat untuk mereka yang ingin berubah U turn ke jalan yang lurus. InsyaALLAH, jika niat benar benar kerana ALLAH, rahmat dan kasih sayangNYA pasti akan sentiasa bersama. Novel ini kelihatan santai tetapi bisa menjadi senjata dakwah yang berkesan buat golongan muda.

Teringat pesanan seorang Ustaz, dakwah itu sebenarnya mudah. Cuma kita sendiri yang menyukarkannya. Saya mencadangkan kalian untuk membaca buku Versus =)





Menjemput Bidadari

Bila yakin tlah tiba,
Teguh didalam jiwa
Kesabaran menjadi bunga

Sementara waktu berlalu
Penantian tak berarti sia sia
Saat perjalanan adalah pencarian diri

Laksana Zulaikha jalani hari
Sabar menanti Yusuf sang tambatan hati
Dipenantian mencari diri
Memohonkan ampunan dipertemukan

Reff
Segera kan kujemput engkau bidadari
Bila tiba waktu kutemukan aku
Ya Ilahi Robbi keras ku mencari diri sepenuh hati
Teguhkanlahku dilangkah ini
Dipenantian hakikat diri
Dan izinkan kujemput bidadari
Tuk bersama menuju Mu sepenuh hati...

Kini yakin tlah tiba
Teguh didalam jiwa
Kesabaran adalah permata

Dan waktu terus berlalu
Penantian tak berarti sia sia
Saat perjalanan adalah pencarian diri

Laksana Adam dan Hawa
Turun kebumi terpisah jarak waktu
Dipenantian mencari diri
Memohonkan ampunan dipertemukan

Bidadari tlah menyentuh hati
Teguhkan nurani
Bidadari tlah menyapa jiwa
Memberikan makna


Monologku: Lagu 'Bidadari' by Munif Hijjaz tetap lagu kegemaran saya dan anda boleh dengari selepas lagu 'Menjemput Bidadari' =)

0 ~pemberi cinta~:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...